<P>Nincs verseny a gázpiacon</P>

Vágólapra másolva!
A várakozásokra alaposan rácáfolva, közel 15 százalékkal esett vissza tavaly az ország PB-fogyasztása. A legfőbb ok a kormányzat által mesterségesen alacsony áron tartott földgáz keltette "versenyben" keresendő, ám szerepet játszott a negatív tendenciákban a drámai olajár-emelkedés és az enyhe tél is - nyilatkozott a magyar Hírlapnak Dénes János, a Magyar PB-Gázipari Egyesülés elnöke.
Vágólapra másolva!

Az előzetesen vártra, sőt, a tavaly őszi tényekre is alaposan rácáfolt a propán-bután- (PB) gáz-fogyasztás alakulása 2000-ben. A nem végleges adatok alapján 264 ezer tonnányi PB fogyott, szemben az 1999-es 304 ezer tonnával. Az ágazat a piac 20 ezer tonnás "karcsúsodására" számított, a végeredmény ennek éppen kétszerese. Elmondható tehát, hogy a privatizáció óta eltelt 8-9 évben "eltűnt" a piac egyharmada.

Az olajárak világpiaci emelkedése 2000-ben - bár több hónapos csúszással - hatott a PB árára is. Az ágazat beszerzési árai emelkedtek, s kétszeresére (tonnánkénti 150-160 dollárról 400 dollárra) nőttek tavaly. A fogyasztók pedig nem "díjazták" az áremelkedést. A panaszáradat hatására a falugázprogramban részt vevő cégek kénytelenek ma már önköltségen adni a PB-t.

A legfőbb fogyasztásmérséklő tényező a földgáz és a PB árkülönbsége. A kormányzat alacsonyan tartotta a hatósági áras földgáz tarifáit, a PB viszont követte a világpiaci tendenciát, s ezért mára 3-5-szörös árkülönbség jött létre a szabadáras PB rovására. Tény azonban, hogy ha az állam a földgázt is világpiaci árakon engedi majdan elszámolni, akkor is évekbe telhet a két energiahordozó viszonyának "normalizálódása" - tette hozzá az elnök.

Az enyhe tél hatására ugyancsak csökkent a vásárlási kedv. S az említett, kedvezőtlen hatásokat az sem ellensúlyozta, hogy a motorikus célra használt PB, az autógáz megsokszorozódott, azaz több mint 20 ezer tonnára nőtt. Ugyanakkor a palackos PB iránti kereslet visszaesése meghaladja az átlagot. A tendencia cégenként nagyjából a teljes piacra jellemző módon hatott. A legnagyobb vesztes - válaszolta kérdésünkre Dénes János - egyben a legnagyobb szereplő, a Prímagáz Rt. volt. Várható, hogy az idén is folytatódik a töltőüzemek leállása, legutóbb decemberben zárt be a budaörsi PB-töltő.

Az idén - ha nem is ilyen mértékben - folytatódik a negatív tendencia, merthogy az olajárakat több hónapos késéssel követi a PB árváltozása. Azaz akár fél évig is tarthat, míg a cégek értékesítik magas áron vett készleteiket. A szakma egyébként évi 200 ezer tonnás szinten várja a stabilizálódást. Idén növekszik az autógázkutak száma, meghaladva a kétszázat. S bizonyossá vált, hogy az állam autógázból eredő adóbevételei nőttek, annak ellenére, hogy tavaly felére csökkent a "termék" jövedéki adója.

Kubik Pál

(Magyar Hírlap)

Korábban: