A horvát közigazgatási bíróság a kikötői dolgozók szakszervezetének keresetére érvénytelenítette a fiumei kikötő részvénytársasággá alakításának egész eddigi folyamatát. A döntés nyomán nem kerül veszélybe a kikötő jövője – nyilatkozta keddi sajtóközleményében Miran Cofek, a fiumei kikötő vezérigazgatója
Mint ismeretes a szakszervezet két és fél évvel ezelőtt fordult a bírósághoz, azt nehezményezve, hogy a kikötő részvénytársasággá alakításakor a dolgozók fejenként csak 5 ezer márka értékű részvényhez juthattak hozzá, jóllehet a privatizálás elindításakor fejenként 20 ezer márka részvényt ígértek nekik.
A fiumei kikötőben jelenleg a dolgozók és a kisbefektetők tulajdonában van a részvények 16 százaléka, ám ebből csak 8,6 százalékot fizettek ki e részvények megvásárlói. A privatizáció elindításakor 20 százaléknyi részvény tettek félre a dolgozóknak, de sokan elálltak a jegyzéstől, és így csökkent a kisbefektetők tulajdoni hányada a jelenlegi szintre. A részvények 75 százalékával a horvát privatizációs alap rendelkezik
A kikötő vezérigazgatója szerint a közigazgatási bíróság döntése kizárólag a jelenlegi tulajdonosi szerkezetet kérdőjelezi meg, nem pedig a részvénytársaság státusát és kereskedelmi tevékenységét. Bejelentette: a bírósági döntés után a privatizációs alapon a sor, hogy 30 napon belül egészítse ki a kikötő átalakításáról hozott határozatát. Leszögezte, hogy az állami tulajdonrész azonban semmiképp sem lehet kevesebb kétharmadnál.
Roberto Zubcic, a kikötői dolgozók szakszervezetének elnöke keddi sajtónyilatkozatában kijelentette, hogy az érdekvélemi szervezet szeretné, ha a dolgozók tulajdonában lenne a fiumei kikötő részvényeinek 50 százaléka.
Ivica Racan horvát miniszterelnök szerint a bírósági döntés kárt okoz Horvátországnak. A kormányfő egy rádióinterjúban figyelmeztetett: - Magyarországgal együtt mindent elkövettünk azért, hogy a magyarok ezen a kikötőn keresztül szállítsanak árut, és tőkét fektessenek a kikötőbe.
A fiumei kikötő néhány évvel ezelőtt jelentette be, hogy 240 millió dollár értékű felújítási programot dolgoztak ki a kikötő korszerűsítésére és az áruforgalom növelésére. Magyar befektetők tavaly áprilisban jelezték, hogy a horvátokkal közösen alakított Ganz Port Rijeka vegyes vállalat 70-80 millió dollárt kész beruházni a kikötő korszerűsítésébe. A horvát sajtó a közelmúltban arról adott hírt, hogy versenypályázat alapján magyar befektetők szereztek jogot - mintegy 12 millió dollár értékben - darufelújításra és silóépítésre. Néhány nappal ezelőtt a kikötő vezetősége megállapodást írt alá arról, hogy a Koreai Köztársaság 34,5 millió dollár értékű hitelkeretet biztosít a kikötő felújításához.
(MTI)