Vágólapra másolva!
Március 1-jén hatályba lép a reklámtörvény módosítása. A törvénymódosítás két legvitatottabb pontja az előzetes reklámcenzúra lehetősége és a dohányreklámok betiltása július 1-jétől (szabadtéri reklámhordozóknál 2002. január 1-jétől).
Vágólapra másolva!

Szexuális reklámok tilalma

Jogalkalmazói tapasztalatok szerint a hatályos szabályozás nem bizonyult hatékonynak az öncélú szexuális és a pornográf reklámok elleni fellépés során. A módosítás rögzíti a szexuális szolgáltatás általános reklámtilalmát (csak a szexuális árukon, illetve a szexuális áruk üzletén lehet hirdetni). Megtiltja továbbá a szexuális árukon vagy a szexuális áruk üzletén kívüli pornográf reklámot, amely szexuális ingerkeltésre alkalmas, illetve amelyik szexuális cselekményt vagy nemi aktust nyíltan ábrázol.

Amennyiben a sajtótevékenységet folytató, illetve egyéb tájékoztatást, hír- vagy műsorszolgáltatást nyújtó szervezet a reklámtilalmakat megszegve közreműködik szexuális szolgáltatás reklámozásában, a szervezet üzemeltetője - ennek hiányában a szervezet - a szolgáltatás egyszeri hirdetését alapul véve reklámonként 500 000 forinttól 1 millió forintig terjedő közrendvédelmi bírsággal sújtható.

A fenti tilalom kapcsán módosult a szabálysértési törvény is, s új szabálysértési tényállásként definiálja a "szexuális szolgáltatás felkínálásának, hirdetésének tilalmát". E szabálysértés elkövetői 100 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújthatók.

Gyógyszerreklám

A jogszabály tiltja a kizárólag orvosi receptre kiváltható, valamint a kizárólag kórházi felhasználásra engedélyezett, továbbá a kizárólag orvosi rendelők, gondozóintézetek által beszerezhető gyógyszerek reklámozását. Kivételesen ezek a készítmények is reklámozhatók, ha a bennük szereplő gyógyszerismertetés a gyógyszerek rendelésére és forgalmazására jogosultaknak, illetve az egészségügyi szakképesítéssel rendelkezőknek szól.

Magyarországon nem forgalmazható, illetve nem alkalmazható gyógyszerekre vonatkozó, illetve gyermekkorúaknak szóló gyógyszerreklámot márciustól nem lehet közzé tenni. Tilos közzétenni az olyan recept nélkül kiadható gyógyszer reklámját is, amelynek nevével azonos elnevezésű, kiszerelésű és gyógyszerformájú, de kizárólag receptre kiadható gyógyszer is forgalomban van.

Különleges árajánlat (árengedmény)

A törvénymódosítás egyik vitatott rendelkezése szerint a különleges ajánlatra - ideértve a különleges árajánlatot, mint például az árengedmény - vonatkozó reklámot akkor lehet közzétenni, ha az egyértelműen és közérthetően jelzi, hogy a különleges ajánlat mely árura, mettől - meddig érvényes, vagy azt, hogy az ajánlat csak a jelzett időponttól az áru rendelkezésre állásáig érvényes.

Érthető a jogalkotói szándék, hiszen egy-egy árleszállításnál gyakran előfordul, hogy becsalogatják a vevőt a boltba, de csak ott derül ki, hogy a leárazás csak néhány árucikkre vonatkozik. A törvénymódosítás megfogalmazásából viszont nem derül ki, hogy az áru megjelölésénél elegendő csak a termékkörre utalni, vagy tételesen minden árut meg kell jelölni. Több száz árucikket érintő ajánlatnál ugyanis nehezen kivitelezhető, hogy a reklám minden egyes leárazott árucikkre vonatkozzon.

Dohányreklámok tilalma

A törvény általánosan megtiltja a dohányáruk reklámozását, ideértve a közvetett reklámot is. A reklámtilalom nem terjed ki a kizárólag a forgalmazóknak szóló szakmai célú reklámra, a dohánytermék eladási helyén való bemutatására és árfeltüntetésére, valamint azokra az idegen nyelvű sajtótermékekre, amelyeket nem Magyarországon nyomtattak vagy adtak ki és elsődlegesen nem az ország területén való forgalmazásra állítottak elő.

Az általános reklámtilalom alól a gazdasági miniszter - az egészségügyi miniszter véleményének meghallgatásával - világszintű nemzetközi motorsportrendezvény vonatkozásában (például a Forma-1 Magyar Nagydíj) kérelemre, meghatározott időre felmentést adhat.

A dohányreklámok tilalma július 1-jén lép hatályba, de a szabadtéri reklámhordozókon (óriásplakátokon) az idén még lehet reklámozni.

Előzetes reklámtilalom

Szintén vitatott az úgynevezett reklámcenzúra lehetőségének bevezetése is, ennek értelmében ugyanis a reklámfelügyeleti eljárásban eljáró szerv (a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség vagy a Gazdasági Versenyhivatal) megtiltja a még nyilvánosságra nem hozott reklám közzétételét, ha megállapítja, hogy a reklám - amennyiben azt közzétennék - a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó rendelkezésbe ütközne. A közzététel megtiltása mellett azonban bírságot nem lehet kiszabni.

Kötelező cenzúráról viszont semmiképpen nem beszélhetünk, hiszen a jogszabály nem ír elő előzetes bemutatási kötelezettséget egy-egy reklám megjelenése előtt, tehát ezzel a lehetőséggel csak akkor tudnak élni a felügyeleti szervek, ha hivatalból észlelik, hogy az elkészült és megjelenésre váró reklám tartalma jogszabályt sért, vagy bejelentés alapján ellenőrzik azt.

Váci Tímea

(Üzleti Negyed)

Korábban:

Nem csitul a reklámvita
(2000. december 22.)

Elfogadták a reklámtörvény módosítását
(2000. december 12.)