<P>Hatályba lép a reklámtörvény módosítása</P>

Vágólapra másolva!
Hatályba lép csütörtökön a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosítása, amelyet még tavaly december 19-én fogadott el a parlament. A törvény tiltja a szexuális szolgáltatás, illetve szexuális ingerkeltésre irányuló áru vagy szolgáltatás reklámját, ha a hirdetést nem szexuális árukon vagy azt értékesítő üzletekben tüntetik fel.
Vágólapra másolva!

Az új szabályozás meghatározza a gyógyszer és a megtévesztő reklám fogalmát, valamint azokat a kitételeket, amelyeket az összehasonlító reklám közzétételekor érvényesíteni kell. Ennek értelmében a törvény kimondja: tilos olyan reklámot közzétenni, amely a valós választás látszatát keltve nem létező, forgalomban nem lévő, vagy azonosíthatóan meg nem jelölt áruval való összehasonlítást tartalmaz. Tilos továbbá a gyermekkorúaknak szóló gyógyszerreklám, illetve a patikából kizárólag orvosi vényre kiadható vagy kizárólag fekvőbeteg-gyógyintézeti felhasználásra engedélyezett gyógyszerek reklámozása is, kivéve, ha az - a törvényben definiáltak szerint - gyógszerismertetésnek minősül. A szabály alól felmentést kapott az ÁNTSZ által engedélyezett védőoltási programokat népszerűsítő tájékoztatás.

A dohányáruk reklámjának tilalmára vonatkozó szakasz július elsejétől érvényes, ám a tilalmakat a szabadtéri reklámhordozóknál 2002. január elsejétől kell alkalmazni. Az erre vonatkozó tilalom alól a gazdasági miniszter felmentést adhat, "világszintű motorsport-rendezvény vonatkozásában, különös méltánylást érdemlő esetben, kérelemre, meghatározott időre".

A törvény módosításának elfogadása után szervezett szakmai konferencián a szakemberek úgy vélték, hogy a törvény új elemei nehezen értelmezhetők az európai uniós irányelvek átvételének fogalom-meghatározási és fordítási nehézségei miatt, valamint a módosítás értelmezését tovább nehezíti, hogy sok a kapcsolódó jogszabályra való utalás. Az előírások megértéséhez ismerni kell például a védjegytörvényt, a szervezett bűnözésről szóló törvényt, a szabálysértési kódex egyes részeit.

Levendel Ádám, a Magyar Reklámszövetség elnöke elmondta: jelenleg a törvénymódosítás jogtisztázása zajlik. Hozzátette: a szervezet által felkért jogászok a módosítás passzusait értelmezik, hogy minél könnyebb legyen betartani. Nagy Péter, a szövetség főtitkára arról számolt be, hogy a reklámszakma szervezetileg nem fordult az Alkotmánybírósághoz az új jogszabály miatt.

(MTI)