<P>Tart a bevásárlóközpont-építési láz</P>

Vágólapra másolva!
Rekordösszeget, 180,8 milliárd forintot költenek új bevásárlóközpontokra az idén, s a Magyar Hírlap információja szerint várhatóan 34 új egységgel gyarapodik számuk, elérve így a százat. Érdekesség, hogy több multinacionális cég - így a Metro - a jövőben Magyarországról menedzseli régióbeli terjeszkedését.
Vágólapra másolva!

A bevásárlóközpontokat, hipermarketeket üzemeltető cégek ez idáig 340 milliárd forintot költöttek el magyarországi hálózatuk kiépítésére. Ezt az összeget értesüléseink szerint az idén további 180,8 milliárd forinttal "fejelik meg". Budapesten az év végéig tíz új bevásárlóközpontot adnak át összesen 246,6 ezer négyzetméteren, vidéken pedig 24 építését vették tervbe, 415,6 ezer négyzetméteren. Az év végére e központok száma eléri a százat. Horváth Zsuzsanna, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének főtitkára szerint e beruházási boom ellenére is távol vagyunk még a túltelítettségtől.

A főtitkár szerint a legritkább esetben fordul elő - legalábbis nincs ilyen információjuk -, hogy a nagy üzletközpontok üzletei "konganak az ürességtől". A bérlők ugyanis az első két évet kivéve rendszerint megtalálják számításaikat. Igaz ugyan, tette hozzá a főtitkár, hogy általában ez a megállapítás a tőkeerős multinacionális cégekre vonatkozik, melyek mögött országos hálózat, központi marketingmunka áll. Csakhogy azok a kiskereskedők sem járnak rosszul, akik jól mérték fel a helyzetüket.

Nemzetközi tapasztalatok alapján - mondta el Horváth Zsuzsanna - az első két évben átlagosan a kereskedők 15 százaléka - ám legfeljebb 30-40 százaléka - cserélődik ki a bevásárlóközpontokban. A magyar példák ugyanezeket a számokat mutatják. Hasonló a véleménye S. Nagy Sándornak, a szövetség alelnökének is, aki szerint egyelőre nem várható, hogy bezárjon bevásárlóközpont Magyarországon. Más kérdés, hogy hazánkban is számítani lehet az átlagos 5-10 százalékos fluktuációra.

Figyelmeztető jel azonban - tette hozzá az alelnök -, ha egy nagy külföldi bérlő vonul ki. Ám mindez a befektető, az üzemeltető kockázata, mint ahogy az is, hogy tud-e váltani, új funkciót, profilt kialakítani az épületen belül. Ezt tette például a Hattyú ház Budapesten, s ezért hoznak létre hipermarketet a kecskeméti Pólusban.

Gergely László,Iván Gizella

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Árak
(az Üzleti Negyed rovata)