A közlekedési tárca cáfolta azt a lapértesülést, amely szerint a kormányzat azt tervezi, hogy a jövő évtől ingyenessé teszi az állami tulajdonban lévő autópályák használatát. A szakminisztériumtól megtudtuk: a tárca valóban készített értékelést az autópályákon tavaly bevezetett egységes matricás díjszedési rendszer működéséről, s az eddigi tapasztalatok alapján kidolgozott egy határozati javaslatot a kormányzat számára a pályákon történő díjfizetés jövőbeni rendjéről. A dokumentumban azonban nem szerepel a sztrádadíjak megszüntetésének a lehetősége, illetve a jelenlegi díjszedési rendszer módosítása. Mi több, a minisztérium úgy ítéli meg, hogy az elmúlt év elejétől az M1-esen és az M3-ason alkalmazott díjbeszedési módszer bevált, és azt ajánlotta a kormányzatnak, hogy a jövőben a többi autópályára - az M7-esre és az M5-ösre - is terjessze ki a matricás díjfizetést.
A Népszava információi szerint a napokban elkészített javaslatban az áll, hogy az M7-est a pálya teljes felújítása után, 2003 januárjától tegye fizetőssé a kormány. A jelenleg fizetőkapus rendszerben működő, "magántulajdonban" lévő M5-ös autópálya "állami" matricás rendszerbe történő bevonásával kapcsolatban pedig egy szakértő úgy fogalmazott: az alföldi autópálya díjfizetési rendszerének a megváltoztatása csupán alku és pénz kérdése. Azt azonban - a Népszava úgy tudja - megemlíti az előterjesztés, hogy a pályák egyes városokat elkerülő szakaszain - például Hatvannál -, valamint némelyik, több közutat összekötő csomópontjánál célszerű lenne térítés nélkül is engedélyezni az autósoknak az áthaladást.
Lotz Károly, az előző kormány közlekedési minisztere viszont elképzelhetőnek tartja, hogy a kormányzat választási fogásként kész lenne ingyenessé tenni az autópályák használatát. A volt miniszter ugyanis úgy véli: nem kizárt, hogy a kormány hajlandó lenne lemondani a pályákon beszedett évi kilencmilliárd forint díjbevételről annak érdekében, hogy a soron következő választásokkor szavazatokat szerezzen.
A politikus szerint az esetben, ha a díjszedés valóban megszűnne, a mostaninál is bizonytalanabbá válna a pályák üzemeltetésének a finanszírozása. Emellett az a kérdés is felmerülhetne, hogy a kormány melyik területről vonjon el forrásokat "pénzügyi rés" betöméséhez.
Lotz Károly úgy tudja, hogy a közlekedési kormányzat állításával ellentétben az úthasználati díjakból befolyó összeg nem nyújt fedezetet a pályafenntartási költségek 90 százalékára, a beszedett útdíj csupán a kiadások 70-80 százalékára elegendő.
Egyes szakértők szerint a sztrádadíjak nagysága és az úthasználati tarifák beszedésének a módja az utóbbi öt évben politikai - választási - üggyé vált. A Horn-kormány például kész volt elhalasztani az M3-as fizetőssé tételét, illetve hajlandó volt "árnyékdíjat" fizetni az M5-ös üzemeltető koncessziós társaságnak annak érdekében, hogy csillapítsa az utak díjassá tétele és a magas tarifák miatt a lakosság körében kialakult felháborodást. Az M3-as díjasítását a jelenlegi kormányzat is hónapokig halogatta, s a díjszedés kezdete előtt röviddel az eredetileg tervbe vett kilométerenkénti 12 forintos útdíjat kilenc forintra csökkentette.
Illés József
(Népszava)
Ajánlat:
Közlekedési és Vízügyi Minisztérium
Korábban:
Jövőre ingyenesek lesznek az autópályák?
(2001. április 4.)