Nyárra dől el, lesz-e Magyarországon BMW-autógyár

A BMW július végéig dönt arról, hogy hol építi meg legújabb európai üzemét. A szóba jöhető tizenkét helyszín között több magyar város is szerepel a cég listáján - erősítette meg a Magyar Hírlapnak Hubert Bergmann, a bajor autógyártó kommunikációs igazgatója. Hozzátette: a választásnál nem a nemzeti szempontok dominálnak majd, hanem az, hogy hol kínálják a legkedvezőbb feltételeket. Az érintett magyar önkormányzatok mindenesetre tárt karokkal várják az egymilliárd márkás beruházást, amelyért a kormány is lobbizik.

A Gazdasági Minisztériumban (GM) a BMW tervezett beruházásáról csak annyit árultak el, hogy a bajor nagyvállalat eredeti elképzelései szerint folytatja előkészületeit. Már megvizsgáltak a potenciális helyszíneket Szlovákiában és Németországban, s túl vannak a magyarországi tájékozódáson is. A GM-ben üzleti titokra hivatkozva nem nevezték meg a településeket, ahol a BMW szakértői megfordultak.

Lapértesülések szerint a bajorok képviselői Ajkán, Oroszlányban és Tatabányán tartottak terepszemlét, de megfordultak Szolnokon és Kecskeméten is. Utóbbi két várost Orbán Viktor miniszterelnök bajorországi látogatásakor ajánlotta vendéglátói figyelmébe. A listán szereplő valamennyi hazai település tárt karokkal várja a beruházást - tudta meg a Magyar Hírlap. A megkérdezett önkormányzatoknál mindenesetre visszafogottan nyilatkoztak az esélyekről.

Agócs István, a Tatabányai Gazdaságfejlesztő Kht. ügyvezető igazgatója csak annyit közölt, hogy korrekt munkakapcsolat van a két fél közt, ám a részletekről nem kívánt nyilatkozni. Ékes József, Ajka polgármestere a kedvező infrastruktúrát és a szakképzett munkaerőt említette, ami vonzerőt jelenthet a bajorok számára. Az önkormányzat a ma még csak tíz százalékban kihasznált ipari parkot tudja felajánlani a befektetőnek. A közlekedési feltételek is javulnak, a 8-as út négysávossá építése - a polgármester információi szerint - 2003-ban térségükben is megtörténik. Oroszlány is készen áll a beruházás befogadására, a munkaerővel sincs gond, hiszen e téren a régió jelentős tartalékokkal rendelkezik.

A gazdasági tárcánál a Magyar Hírlapnak elmondták, hogy kizárólag a jogszabályokban szereplő feltételek szerinti beruházási támogatásokat kaphatja meg a bajor nagyvállalat is. Azt pedig nem tartják valószínűnek, hogy bármilyen rendhagyó igényük lenne. Az európai uniós csatlakozásunk természetesen új helyzetet jelent majd. Addig azonban megmaradnak a főleg adójellegű könnyítések, mint ahogy azok általában is érintik a nagybefektetők jelentős részét. Már készül az a pénzügyi jogszabálycsomag, amelyik a csatlakozáskor lép hatályba.

Tizenkét, a BMW óriásberuházásának helyet adó potenciális helyszínről számolt be a cég gazdasági ügyekért felelős kommunikációs igazgatója. A Magyar Hírlapnak nyilatkozó Hubert Bergmann, habár konkrétumok említésére nem volt hajlandó, Németországot, illetve térségünket nevezte meg lehetséges helyszínként. A szóvivő elmondta, hogy a végleges döntést a német autógyártó igazgatósági tanácsa július végéig mindenképpen meghozza. A BMW tervei szerint az üzem mintegy 200 hektáros területen, 1 milliárd márka körüli költségből fog felépülni.

 Bergmann ugyanakkor cáfolta azokat az értesüléseket, hogy az új termelőegység a BMW miniautóját állítaná majd elő. A Magyar Hírlap információi szerint a 3-as sorozatú BMW-k gyártását folytatnák az újonnan épülő üzemben.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

BMW

Korábban:

Magyarország még versenyben van a BMW új gyáráért
2001. március 28.

A BMW tavaly rekordprofitot ért el
2001. március 27.

Kínába készül a BMW
2001. március 5.