Alulszámlázott használt autók kiskapukon át

Vágólapra másolva!
Jó néhány használtautó-behozatalra alakult cég alulszámlázással jut extranyereséghez, miközben a költségvetést milliárdokkal rövidítik meg. A jelenlegi jogszabályok értelmében az alulszámlázás tényét a vámhatóságnak kell bizonyítania. Ez azonban a legritkább esetben sikerül.
Vágólapra másolva!

Megszűnt a vámfizetési kötelezettség január 1-jétől minden, az Európai Unióból behozott gépkocsi után (ugyanakkor áfát és fogyasztási adót továbbra is kell fizetni). Már korábban feloldották a négyévesnél öregebb gépkocsik importját korlátozó rendelkezést. A szakemberek mégsem csak amiatt aggódtak, hogy ismét megindul a roncsáradat Magyarországra.

A nagy importőr cégek képviselőinek és a tisztességes, szabálykövető autókereskedőknek az alulszámlázás gyakorlatát folytató cégimportőrökkel van gondjuk. Szerintük ugyanis az állam több milliárd forintos adó- és vámbevételtől esik el az alulszámlázások miatt. (A vámot csak az Európai Unióból származó gépkocsik esetében törölték el, a távol-keleti gyártmányok után továbbra is kiróják a hatóságok.)

A kft.-k, bt.-k számláin szereplő összegek helyességét a magánbehozatalhoz hasonlóan kétségbe vonhatja a vámhatóság, ám a bizonyítás kényszere a hatóságot terheli. Nagyon ritkán sikerül a külföldi társhivataloktól beszerezni azokat a bizonyítékokat, melyek alapján "megfoghatják" az ügyeskedőket. Egyes számítások szerint havonta 2200-2500 használt autót hoznak be különféle vállalkozások, s az államkasszát havi egymilliárd forint kár éri az alulszámlázás miatt. Rosszul járnak a márkakereskedések is, melyek beszámítják új kocsi vásárlásakor a használt járművet, hiszen nem versenyezhetnek az alulszámlázott, emiatt értéken alul megadóztatott, olcsóbb kocsikkal kereskedő cégekkel. A márkakereskedők nyakán maradt használt autók miatti bevételkiesést még senki sem számolta ki. A törvényalkotók a GATT-ra, az általános vámtarifa-egyezményre és az EU-s előírásokra hivatkozva nem változtatnak az előírásokon. Szakértők szerint követhetnénk az ír példát, hiszen Írország EU-tag és az alulszámlázás gondját egy úgynevezett regisztrációs díjjal oldják meg.

Kovács Ferencné, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) őrnagya, a 7-es számú vámhivatal parancsnoka elmondta, a használt autók cégimportjára is érvényes az a szabály, hogy ha 20 százaléknál nagyobb eltérés van - természetesen lefelé -, a bemutatott számla és az Eurotax által közölt hivatalos összeg között, nem maradhat el a vizsgálat. Ilyenkor az importőr köteles a számlaérték és a hivatalosan megállapított ár közötti különbséget kaucióként letenni. Sokan panaszolják, az állam kamat nélkül használja a pénzüket és gyakran csak hosszabb idő múlva kapják vissza a letétbe helyezett összeget, ha a vizsgálatnak nem sikerül semmilyen törvénybe ütköző cselekményt megállapítania. A VPOP őrnagya megjegyezte, a vizsgálat ideje 30 nap, amit legföljebb egyszer lehet szintén egy hónappal meghosszabbítani.

Elismerte ugyanakkor, hogy a haználtautó-importtal foglalkozó cégek havonta nagyjából 2200 gépkocsit hoznak be, s a számlák 99 százaléka nagyobb eltérést mutat 20 százaléknál. A vámvizsgálatok azonban csekély eredménnyel járnak, hiszen a külföldi eladót az adott ország hatóságainak kell(ene) ellenőrizni és megállapításaikról a magyarokat értesíteni, ám erre ritkán van kapacitása a határon túli kollégáknak. Kovács Ferencné elmondta, olykor az is célravezető, ha a magyar importőrnél folytatnak vizsgálatokat, átnézve a pénzforgalmat, a könyvelést.

Az őrnagy is úgy vélte, valamilyen objektív mérce alapján egy nem adó, illetve vám jellegű illeték bevezetése lehetne a megoldás az ír példa alapján, esetleg a motor térfogatát, a gépkocsi korát vagy egyéb jellegzetességét figyelembe véve.

A használt kocsi importja akkor sem olcsó mulatság, ha minden rendben van. A műszaki vizsga is több ezer forintba kerül, és erre még egyéb költségek rakódnak. Igaz, 2001. januárjától az EU-szabályozásnak megfelelően eltörölték az ipari termékekre, így a gépjárművekre érvényes vámokat is.

A korábbi időszakhoz képest jóval több használt gépkocsit importáltak idén az első három hónapban, de Kovács Ferencné őrnagy úgy vélte, ez nem a vámtarifa eltörlésének tudható be. A vámtétel ugyanis már tavaly is csupán 3,2 százalékos volt, ami elhanyagolható a többi tételhez képest. Egy használt autó után értékének figyelembevételével 1,6 literes hengerűrtartalom alatt 10, afölött 20 százalékos fogyasztói adót kell fizetni. A környezetvédelmi termékdíj a magánforgalomban behozott autók esetében kilogrammonként 530 forint, átlagosan öt abronccsal számolva 13 200 forint. A kocsi értékének és a fogyasztói adónak az összegét alapul véve állapítják meg a 25 százalékos általános forgalmi adót. Egy 1,6 liter űrtartalom alatti, középkategóriás gépkocsi után fizetendő költségek elérhetik a 300-400 ezer forintot.

Kovács Ferencné megemlítette, a vámhatóság minden esetben fölülbírálhatja a bemutatott számlákat vagy adásvételi szerződéseket, ha azok értéke legalább 20 százalékkal alacsonyabb az Eurotax Kft. által megadott áraknál. Ilyenkor a hatóság szakemberei alapul vehetik a belföldi árakat, de becslést is alkalmazhatnak.

Pillanatnyilag a magánimportban behozott használt gépkocsik gyanúsnak tűnő számláit a tulajdonoson azonnal számon kérhetik a hatóságok, míg a használt autók importjára alakult cégek esetében erre nincs lehetőségük. A törvényalkotók késlekedése egyes számítások szerint havi egymilliárdos bevételkiesést okoz a költségvetésnek.

Lendületből öntötte el az országot a rendszerváltás időszakában a rengeteg nyugati és távol-keleti használt gépkocsi. Sokan tartottak attól, nem is alaptalanul, hogy Európa roncstelepévé válhat Magyarország. Szerencsére ez nem következett be főképpen a jelentős gyártók megjelenésének és az újautó-eladások érzékelhető piachódításának köszönhetően. A hazai járműpark átlagéletkora még az évi százezernél több új autó eladása ellenére is meghaladja a tíz évet.

A gépkocsiállomány további elöregedését kívánta a kormányzat megakadályozni, amikor 1997-ben a négyévesnél idősebb használt autók behozatalát megtiltotta. Ez a rendelkezés mindössze 2000 januárjáig élt, mert a kereskedelmi korlátozás sértette egyebek mellett az EU-s normákat is. A korhatárt ugyan feloldották, ám az uniós környezetvédelmi szabályoknak megfelelő károsanyag-kibocsátási határértékeket vezettek be, melyeket a Közlekedési Főfelügyelet szakemberei ellenőriznek. A megkötés nagyjából kiszűri a katalizátor nélküli járműveket a behozatali listáról. A szakemberek javasolják, aki használt gépkocsit szeretne behozni, ellenőrizze, megfelel-e a követelményeknek, mert ha a főfelügyelet a megengedettnél magasabb károsanyag- kibocsátást mér vagy olyan sérüléseket talál a karosszérián, a fődarabokon, melyek veszélyeztethetik a közlekedésbiztonságot, megtagadhatja a magyarországi forgalomba helyezést. Az ilyen autót már a származási helyére sem lehet visszavinni, vagy alkatrészként vámoltathatja el tulajdonosa, vagy fölajánlhatja a járművet az államnak.

(Népszava)