Várólistára kerülnek a sztrádaépítés alvállalkozói

Vágólapra másolva!
Az autópálya-építők alvállalkozói közül többen is kifogásolják, hogy a munka elvégzése után hónapokkal jutnak jogos pénzükhöz. A Vegyépszer-Betonút konzorcium szóvivője cáfolta, hogy bárkinek is tartoznának. Sőt: az alvállalkozó akár a számla benyújtásakor is pénzéhez juthat, igaz hatszázalékos kamatteher megfizetése mellett.
Vágólapra másolva!

Több százmillió forinttal tartozik alvállalkozóinak az M3-as autópályát építő Vegyépszer-Betonút konzorcium - értesült a Magyar Hírlap. A beszállítók sokszor csak jelentős késéssel jutnak pénzükhöz - panaszolták nevük elhallgatását kérő cégvezetők.

Vegyépszer-Betonút konzorcium által megállapított fizetési határidő valóban hosszú, hiszen azt a számla kiállításától kezdődően hetvenöt napban - hatvan nap plusz tizenöt nap - szabták meg - ismerte el Turgyán Tamás szóvivő. Erre azért volt szükség - tette hozzá -, hogy a szigorú minőségi követelmények teljesítését ellenőriztetni tudják egy független szervezettel, és az hozzájáruljon a számla kifizetéséhez.

A vállalkozókat azonban nem akarják megvárakoztatni, hiszen tisztában vannak azzal, hogy sok esetben még a kisebb, visszatartott összegek is likviditási problémákat jelenthetnek, így ha kérik, hamarabb is hozzájuthatnak a pénzükhöz, tudtuk meg. A konzorcium ugyanis megállapodást kötött kereskedelmi bankokkal, hogy a számla bemutatása után a vállalkozók még a fizetési határidő előtt hozzájuthassanak a pénzükhöz. Igaz, a türelmetlen alvállalkozó a járandóságát "idő előtt" folyósító banktól csak a hatszázalékos kamatköltség levonása után visszamaradó összeget kapja kézhez.

Dunai György, a Betonút Szolgáltató Rt. vezérigazgatója pedig azt hangsúlyozta, hogy arra eddig is vigyáztak, hogy ne maradjanak adósai az alvállalkozóknak, hiszen ez az egyik feltétele a folyamatos munkavégzésnek. A szerződések egyébként nem egyformák, mondta Dunai, de azok nyolcvan százalékában igyekeztek ugyan-olyan feltételeket megszabni, mint amilyenekre a konzorcium tagjai vállalkoztak.

Kisebb részben viszont kedvezőbb szerződést kell kötniük, hiszen nem minden esetben követelhetik meg az alvállalkozóktól azt, amit tőlük elvárnak. Az M7-es építésénél, mondjuk a mostani elválasztó zöld sáv kiirtására a cégnek hat év garanciát kellett aláírni, s ennek megfelelően tíz százalék bankgaranciát is le kellett tenni.

Dunai elmondta még, hogy remélhetően a napokban újra el tudják kezdeni a földmunkákat az M3-as autópálya Füzesabonytól Polgárig terjedő szakaszán. Az esős idő miatt ugyanis csaknem elveszítették azt a háromhetes előnyüket, amit még ősszel szereztek. A hídépítéseknél viszont nincs lemaradás, egész télen dolgozhattak, sőt munkára készen állnak az aszfalt- és a betonkeverő telepek is - tudatta a vezérigazgató.

Az M7-es autópálya építésnél - mivel elég kiélezettek a határidők - nagy tempóban folynak a kivitelezési munkák. A jövő héten már megkezdik a harmadik sáv aszfaltozását, és május végére a Budapest felé vezető harmadik sáv nagy része el is készül. Ezt követően azonban a Balaton felé vezető oldalon kell majd lezárásokra számítani, mondta Dunai György.

Iván Gizella