A három (belügy-, környezetvédelmi, közlekedési és vízügyi) miniszter jegyezte személygépkocsikra vonatkozó rendelet szerint a kétütemű autók szénhidrogén-kibocsátása nem haladhatja meg a többi gépkocsinál meghatározott érték nyolcszorosát.
Az autóklub álláspontja szerint a rendelet sérti a szerzett jogok alkotmányos védelmét - nyilatkozta a Népszavának dr. Kovács Kázmér, a MAK jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke. A vásárlás időpontjában semmilyen törvény nem korlátozta a károsanyag-kibocsátást, így az autók tulajdonosai nem számíthattak a 2005-ös módosításokra. Dr. Kovács hozzátette: az új rendelet hasznos, de éppen egy amúgy is támogatásra szoruló réteg érdekeit hagyja figyelmen kívül.
A ma kapható katalizátorok nem oldják meg a problémát. A műszaki vizsgára ugyan fel lehet készíteni a gépeket, de tapasztalatok szerint a több tízezer forintos szerzetek egy hónap alatt tönkremennek - tudtuk meg a Magyar Autóklub (MAK) műszaki szakértőjétől. Így az autó az első komoly közúti műszaki ellenőrzésen elveszítetheti a forgalmi engedélyét.
Megoldást csak a "négyüteműsítés" jelentene, a motorcsere azonban körülbelül 180 ezer forintba kerül. A használt Trabantok forgalmi értéke pedig (legtöbbször) nem haladja meg a 100-200 ezer forintot, így a beruházás nem nevezhető kifizetődőnek. Muczán Gábor, a hazai kétüteműek tulajdonosait tömörítő szervezet, a Trabant-Wartburg Klub vezetője szerint őket is zavarja a büdös füst, de a többség nincs olyan helyzetben, hogy lecserélje autóját korszerű nyugati típusra. Szerinte azonnali állami támogatásra lenne szükség annak érdekében, hogy a kétütemű járművek ne szennyezzék a levegőt.
A rendelet szerint a kétütemű autóknál mért szénhidrogén-szint nem haladhatja meg a 2000 ppm-et. Ez az érték a köbméterenkénti szilárdanyag-kibocsátásra vonatkozik. Még a jó állapotú Trabantok is 4-5000 egységnyi szénhidrogént juttatnak a levegőbe. Ugyanakkor egy Ladánál ez az érték 500 ppm alatt van.
Kollányi Bence
(Népszava)
Ajánlat: