Vágólapra másolva!
Vegyes tapasztalatokat szereztek a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség munkatársai az úgynevezett harmadosztályú éttermek nemrégiben lefolytatott ellenőrzése során. Tíz étteremből háromban bukkantak kisebb-nagyobb szabálytalanságra. Jellemző ezek közül a fogyasztóvédelmi törvény megsértése, például azzal az ismert módszerrel, ha úgynevezett "szervizdíjat" állapítanak meg.
Vágólapra másolva!

A fogyasztóvédelem munkatársai véletlenszerűen választottak ki - főleg az idegenforgalom által is frekventált helyeken - tíz harmadik kategóriába sorolt éttermet. A nagyító alá vett éttermekben az ellenőrök azt tapasztalták, hogy a szerényebb környezet ellenére jó minőségű és ízlésesen tálalt ételt szolgáltak fel, az árak sem szöknek az égig. (Érdekes, hogy noha a vendéglátó üzletek működésére vonatkozó szabályok szigorúak, a kategóriabesorolás a fogyasztói árakat nem szabályozza.)

Az ételadagok mennyisége pedig vetekszik a magasabb kategóriájú helyeken felszolgáltakkal - állapították meg a hivatal szakértői. A felszolgáló személyzet a külföldi vendégek fogadására is felkészült, legtöbb helyen beszélnek valamilyen idegen nyelvet, holott ez harmadik kategóriájú éttermekben nem követelmény.

Néhány étteremben előfordult kisebb-nagyobb szabálytalanság: az egyik vendéglátónál például kevesebb volt a felszolgált rövidital mennyisége, a másik üzletben pedig nem volt sem ét- sem itallap. Ráadásul a felhasználandó nyersanyagok származását sem tudták a helyszínen igazolni - igaz utólag ennek eleget tettek. Mindehhez járult, hogy a Vásárlók könyvét sem kezelték megfelelően.

Gyakori hiba, hogy a vendéglátók megsértik a fogyasztóvédelemről szóló törvényt. Ez ugyanis kimondja, hogy a forgalomba hozott áru és szolgáltatás áraként a fogyasztói árat kell feltüntetni. Vagyis ott, ahol olyan szöveg olvasható az étlapon, hogy "áraink a szervizdíjat nem tartalmazzák", ott törvényt sértenek. Magyarán a próbafogyasztásnál rendelt üdítőitalt az itallapon feltüntetett árnál tíz százalékkal drágábban számolták fel, a a számlára pedig azt írták, hogy a számla tíz százalék szervizdíjat tartalmaz.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség ellenőrei - kategóriától függetlenül - arra hívják fel a figyelmet, hogy a vendégek a bejáratnál kifüggesztett árakról már az üzletbe lépés előtt győződjenek meg. A rendelés előtt pedig arról tájékozódjanak, nem akarnak-e szervizdíjat felszámolni, ez ugyanis szabálytalan. Azt is érdemes tudni, hogy a palackozott italokat mindig a vendég előtt kell kinyitni, s ha a vendég nem is rendelt italt, akkor is kötelező ivóvizet felszolgálni. A fogyasztásról tételes számlát kell adni, s a számla ellenőrzéséhez ismét át kell nyújtani az étel- és itallapot. Amennyiben probléma vetődik fel, az üzlet vezetőjét kell hívni, de ha nem megfelelően intézkedik, akkor a Vásárlók könyvébe kell a panaszt bejegyezni. Ha a reklamáció elfajulna, a vendég jól teszi, ha a kerületi rendőrséghez fordul.

Iván Gizella

(Magyar Hírlap)

Ajánlat: