Vágólapra másolva!
Több lesz a bliccelő, nagyobb a bevételkiesés az M1-es és az M3-as autópályán, a sztrádakapuk lebontása után - állapítja meg a Nemzeti Autópálya Rt. elemzése.
Vágólapra másolva!

A sztrádadíjakból származó bevételek felétől foszthatja meg az autópálya-kapuk leszerelése a Nemzeti Autópálya Rt.-t - derül ki a Népszabadság birtokába jutott elemzésből. A kormány néhány hete döntött arról, hogy az állami sztrádákon leszerelteti a néhány éve összesen ötmilliárd forintért épített hatvan fizetőkaput.

A bontás és a helyreállítás az NA Rt. szerint önmagában 1,173 milliárdos költséggel jár, miközben a sztrádatársaságnak a bliccelők számának és arányának jelentős növekedésével is számolnia kell. A cég becslése szerint a díjat nem fizetők aránya a jelenlegi 10-11 százalékról 35 százalék fölé is nőhet, amíg nem sikerül a kapukat valamilyen komolyabb ellenőrzési rendszerrel pótolni. A díjbevétel-kiesés - számítások szerint - ezért meghaladhatja majd a négymilliárd forintot.

A jelenlegi rendszerben "csak" 1,3 milliárd forint kára származik a bliccelőkből az autópályákat üzemeltető társaságnak. Ennek is csupán az az oka, hogy az M1-esen Budapesttől Győrig nincsenek kapuk. Az elemzés szerint ezen a szakaszon a bliccelők aránya most 15-25 százalékos, annak ellenére, hogy azok, akik az autópályán a határig utaznak, vagy onnan jönnek, nem kerülhetik el a matricavásárlást.

(MTI)

Korábban: