Dohánycégek perlik az Európai Uniót<BR/>

Vágólapra másolva!
Brit és japán cigarettagyártó óriáscégek bíróságon támadták meg az Európai Uniónak a dohányreklámok korlátozására vonatkozó legújabb jogszabályait. Kifogásolják, hogy nagy méretű, elrettentő erejű fényképeket vagy grafikákat kell elhelyezniük a dobozon, és hogy nem használhatják a mild, illetve light megnevezéseket.
Vágólapra másolva!

A Japan Tobacco, a világ harmadik legnagyobb cigarettagyártó vállalata bíróságon kívánja megsemmisíttetni az EU dohányreklámra vonatkozó jogszabályát, mert az megakadályozná legnépszerűbb termékének, a Mild Sevennek az európai piacra jutását. A többéves vitát követő uniós döntés értelmében 2002. szeptember végétől a cigarettás dobozok előoldalának 35 százalékát, hátoldalának pedig 45 százalékát takarja majd a dohányzókat elrettenteni kívánó, például rohadó tüdőt vagy sárga, romló fogakat ábrázoló fotó vagy felirat az eddigi minimum négy százalék helyett.

Az olyan, az EU szerint félrevezető feliratokat pedig, mint az alacsony kátránytartalmú, a mild, light és extralight, 2003 szeptemberétől kell megszüntetniük a gyártóknak. Ezek az elnevezések ugyanis azt sugallják a fogyasztóknak, hogy e termékek fogyasztásával elkerülhetik a dohányzás okozta egészségkárosodást.

A japán cég nem forgalmazhatná tovább ugyanezen a néven a Mild Sevent. - cigaretták jelenleg leginkább az duty-free shopokban vásárolhatók meg Európában, de a japán cég, melynek további ismert termékei a Winston és a Camel, éppen arra készült, hogy az általa két éve felvásárolt RJ Reynoldson keresztül megkezdi a Mild Seven terítését is az egész kontinensen.
A japánok arra akarnak hivatkozni az Európai Bíróságon, hogy a cég 33,4 milliárd dolláros tavalyi forgalmának egyharmadát adó Mild Seven nevét a '70-es években kapta, és az nem az alacsony nikotin- vagy kátránytartalomra, hanem a cigaretta kellemesen lágy ízére utal. A Financial Times értesülései szerint az Európai Bizottság már ebből a szempontból is megvizsgálta az ügyet, de szerinte a szabály kiállja a jogi kihívást.

A British Amrican Tobacco és az Imperial Tobacco már a múlt hónapban megtámadta a bíróságon a rendelkezéseknek a dohányosok elrettentésére hivatott képek közlésére vonatkozó részét.

A bizottság egyszer már veszített pert dohánykérdésben. A cigaretták reklámozását korlátozó korábbi bizottsági direktívát hibás jogi hivatkozásai miatt tavaly novemberben megsemmisítette a luxemburgi Európai Bíróság. Akkor a bizottság a versenyjogra hivatkozva próbálta szigorítani a dohányreklámot. Terveit azóta sem adta fel, de most egészségvédelmi szempontok alapján készül ugyanerre.

(Magyar Hírlap)