Magas mobil-költségek szerte Európában

Vágólapra másolva!
Drágának tartják a mobil-díjakat az Egyesült Királyságban, ezért az árak felülvizsgálatát szorgalmazza a szigetország telekommunikációs iparágának szabályozója, az Oftel. Ugyanakkor Magyarországon nem éri el a mobiltelefon költségek csökkenése azt a 30 százalékos szintet, ami a briteknél megfigyelhető az elmúlt három évben.
Vágólapra másolva!

Az iparág szabályozója két szolgáltatót vett górcső alá Nagy-Britaniában, a Vodafone-t és a BT Cellnet-et. Vizsgálatuk megállapítása szerint a hívásdíjak nagyon magasak. Ezért új árakat vezetnek be a brit mobiltelefon-piacon, amivel a következő négy év alatt a fogyasztók 800 millió fontot takaríthatnak meg. A hatóság döntése értelmében az árak a következő négy évben évente a fogyasztóiár-inflációtól 12 százalékkal elmaradó ütemben emelkedhetnek.

Jó hír továbbá, hogy a mobil-piac bővülésével, három év alatt 30 százalékkal csökkentek a mobil-költségek. Az intézmény vizsgálata szerint az előfizetők több, mint 90 százakléka elégedett telefonjával.

Ugyanakkor a vizsgált két cég az átlagnál és a valós versenynél magasabb árakat alkalmaz. Ebből arra következtetnek, hogy még nem lehet valódi versenyről beszélni - összegzi megállapításában a magyar Hírközlési Főfelügyelet brit megfelelője.

Magyarországon sem túl rózsás a helyzet. Jóllehet Európa tíz legalacsonyabb díjú szolgáltatójában mindhárom magyar mobil-szolgáltató szerepel, az EU-hoz képest szerénynek mondható hazai keresetek miatt árnyaltabb a kép.

Idehaza mintegy 39 féle díjcsomag közül választhatunk: legolcsóbb 15 forintos percdíjtól a legmagasabbnak számító 130 forintos percdíjig. Átlagosan 50 forintos percdíjjal számolhatunk. A mobil-szolgáltatók elismerik, hogy ez az ár európai összhasonlításban ugyan alacsonynak számít, ám egy itthoni nyugdíjasnak vagy akár egy kis keresetű értelmiséginek megerőltetően magas.

Ezzel együtt az elmúlt három évben alig emelkedett, illetve infláció alatti volt a percdíjak növekedése, így reálértékben csökkentek az árak. Az előfizetők szempontjából ugyanakkor az is közrejátszik a mobilra fordított kiadások visszaesésében, hogy jelentősen, öt év alatt a havi átlagos 400 perces beszélgetés mára 150 percre, csökkent.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat: