Egymilliárdba kerül a sztrádakapuk bontása

Vágólapra másolva!
A bliccelők számának növekedésétől tartanak a szakemberek amiatt, hogy év végéig eltávolítják az állami autópályákról a fizetőkapukat. Kiszűrésükre mobil ellenőrző csoportokat állít, illetve állított fel az Állami Autópálya-kezelő Rt. A díjbeszedő kapuk helyett telepítendő elektronikus figyelő rendszer beruházása már megkezdődött, ennek költségei meghaladhatják 3 milliárd forintot. A kapuk eltávolítása is legalább 1 milliárd forintba kerül. Az építmények sorsáról holnap egyeztetnek a szaktárcák.
Vágólapra másolva!

A Betonútépítő és Szolgáltató Rt.-t bízták meg az állami autópályákon lévő fizetőkapuk bontásával - nyilatkozta Béni Gyöngyi, az Állami Autópálya-Kezelő Rt. szóvivője. Azért választották ezt a céget - fogalmazott -, mert a most folyó autópálya-beruházásokban is fővállalkozóként működik közre, tehát kellő tapasztalattal rendelkezik, amit jól kamatoztathat majd, amikor az építmények szétszerelése után helyre kell állítani a sztrádát.

A beruházás költségei a korábban megjelent 300-350 millió forint helyett elérhetik az 1 milliárd forintot is. A szóvivő szerint ebben az összegben viszont már benne van az autópályák rendbehozatala is.

Első ütemben az M3-son és az M1-sen a nyílt pályákon lévő létesítményeket, majd pedig a lehajtóágakban megtalálható díjbeszedő kapukat szerelik szét. Év végéig 60 építményt kell a kivitelezőnek lebontani. A kapuk értéke több milliárd forintot tesz ki. Az M3-son lévő 38 létesítmény elkészítése 1,5 milliárdba, míg az M1-sen kialakított 22 építmény megközelítőleg 1 milliárd forintot igényelt.

A kapuk helyett elektronikus figyelőrendszert alakítanak ki - értesült a Magyar Hírlap belügyi forrásokból. Ez nem számít újdonságnak, hiszen számos európai uniós országban is működik valamilyen a több fajta közül.

Magyarországon várhatóan olyan többfunkcióst helyeznek majd üzembe, amely forgalomfelügyelő és közlekedésbiztonsági feladatokat is ellát egyszerre. Így például ellenőrzi majd a járművek sebességét is. Ugyanakkor a kamerás rendszámfigyelő hálózat nemcsak a matrica nélkül közlekedőket szűri ki, hanem nyomon tudja követni a lopott járművek mozgását is. A rendszer kiépítése több évet is igénybe vehet, a beruházás költségei meghaladhatják a 3 milliárd forintot.

Többek szerint a kapuk lebontása után, illetve az új rendszer felállításával megnövekedhet a bliccelő autósok száma. Kiszűrésükre, az M1-esen már most is működő mobil csoporthoz hasonló ellenőrző csapatot hoz létre az Állami Autópálya-kezelő Rt. Az ellenőrök az autóspihenőkben vizsgálják majd meg, hogy az utazók rendelkeznek-e érvényes vignettával. A felszabaduló munkaerő egy részét a mozgó ellenőrző csoportokban foglalkoztatják majd, a többieket elbocsátják.

A társaság adatai szerint az M3-ason a Gödöllőnél kialakított kapunál - amelynek egy részét már lebontották - naponta átlagosan 30 ezer jármű halad át. Az M1-es Győr és Hegyeshalom közötti részén ugyanez a szám 15-20 ezerre becsülhető. A Rába-parti város és Budapest közötti szakaszon ennél valamivel többen, 20-30 ezren veszik igénybe a sztrádát. Az M3-as, M1-es kapukkal ellátott részén nincs bliccelő, ugyanis éppen a létesítmények miatt nem tudnak fizetés nélkül felhajtani a sztrádára az autósok. Ellenben sokan nem fizetnek a főváros és Győr között, ahol soha nem volt kapu. A társaság első féléves adatai alapján az autósok 7-10 százaléka gondolja úgy, hogy matrica nélkül is használhatja az M1-est.

A lebontott kapukat a majdani schengeni átkelőhelyekre "költöztetik", ami ugyancsak sok pénzbe kerül, becslések szerint az ár elérheti a 2 milliárd forintot is. Információink szerint az áttelepítés részleteiről ma egyeztetnek az illetékes szaktárcák.

Szilágyi Béla

(Magyar Hírlap)

Korábban:

Elektronikus letapogatórendszer épülhet a sztrádakapuk helyén
(2001. július 31.)

Lebontják a sztrádakapukat
(2001. július 24.)