Súlyos válságban a dél-amerikai autóipar

Vágólapra másolva!
Alig négy éve még rendkívül dinamikus fejlődéssel és évi 3 millió eladott személygépkocsival kalkuláltak Brazília eufórikus autógyártói. A dollármilliárdokat beruházó, ám időközben súlyos veszteségeket elszenvedő óriáscégek számításait azonban az ázsiai válság alaposan keresztülhúzta: az idei évben, jó esetben is csupán 1,8 millió autó talál gazdára.
Vágólapra másolva!

Nem szűkölködik hagyományokban a Volkswagen Sčo Paulo-i üzeme, amely 1958-as alapítása óta a kontinensnyi ország legpatinásabb autógyárai közé tartozik. Bogárhátúak milliói gurultak le futószalagjairól, ellátva Brazíliát az olcsó és rendkívül népszerű autókkal. A Volkswagen legnagyobb Németországon kívüli gyára jelenleg mégis fél gőzzel működik - napi 1400 autós termelési kapacitásának 60-65 százalékát használja csak ki -, miközben alkalmazottai között továbbra is rendkívül nagy az elbocsátásoktól való félelem.

Nincs különb helyzetben a DaimlerChrysler közel 760 millió eurós költséggel kialakított, a Mercedes A osztályára "szakosodott" Juiz de Flora-i üzeme sem, amely kapacitásának mindössze 30-35 százalékán működik. S a példákat sorolhatnánk. A brazil - s vele együtt a dél-amerikai - autóipar ugyanis súlyos válságot él át. Ráadásul már bő négy éve.

Az utolsó szép év talán 1997 volt. A brazil autóipar akkor 1,7 millió autót állított elő, ami éppen csak elegendő volt a kereslet kielégítéséhez. Nem véletlenül, az adókedvezmények és szubvenciók képében megnyilvánuló bölcs kormányzati politika, a külgazdasági nyitás, a korábban igencsak oligopolisztikus piaci struktúra fellazulása - a brazil piacot addig a "Négy Nagy": a Volkswagen, a General Motors, a Ford és a Fiat uralta -, valamint a vásárlóerő izmosodása ugyanis ekkorra már szabályos pezsgést eredményezett.

A kereslet húzta magával a kínálatot és fordítva. A piacra új befektetők érkeztek, ám a már megtelepedtek sem fukarkodtak a beruházásokkal. A Renault például 1 milliárd, a DaimlerChrysler 820 millió, a PSA Peugeot-CitroĎn 600 millió, a Volkswagen és a Ford pedig 750-750 millió dollárt fektetett be. Mindezt persze szigorú profitszempontok által vezéreltetve. A szektor ugyanis a pezsgés folytatódásával, 2000-re pedig 3 millió eladott autóval kalkulált.

Ám jött az ázsiai válság, és a szép remények egy csapásra szertefoszlottak. A fizetőképes kereslet visszaesése, a súlyos gazdasági nehézségek miatt 1998-ban 1,5, 1999-ben pedig már csak 1,3 millió személygépkocsi talált gazdára. A korábban kiépített kapacitások ezzel viszont igencsak kihasználatlanná váltak, amit jól jelez, hogy a brazil autóipar ekkorra már évi 3,2-3,4 millió személygépkocsi előállítására volt képes.

Némi enyhülést hozott ugyanakkor a tavalyi esztendő, amikor is már 1,7 millió autót vásároltak Brazília lakói, s valószínűleg az idei év sem lesz túl rossz, a brazil autóipari szövetség, az Anfavea ugyanis 1,8 millió eladott autóval kalkulál. Ám ez sem jelent igazi segítséget az autógyártóknak, akik továbbra is kórosan kihasználatlan kapacitásaik miatt súlyos veszteségeket termelnek. Az persze sokakat vigasztal, hogy a gyártók mind-mind nyugati óriásvállalatok helyi "lerakatai", ám ez magukat a cégeket nem boldogítja. Elemzők mindenesetre egyetértenek abban, hogy a jelen helyzetből nincs általános érvényű kiút.

Egyesek, mint például a Volkswagen, drasztikus költségvisszafogással, elbocsátásokkal próbálkoznak, ami azonban nem oldja meg a lanyha kereslet problematikáját. Ugyanez a hátulütője az ideiglenes gyárbezárásoknak, s a műszakcsökkentéseknek. Némileg jobb kilátásokkal kecsegtet az exportra való átállás - amit a brazil valuta, a reálleértékelődése is segít -, ám a kivitel is csak egy bizonyos szintig futtatható fel (tavaly 350 ezer autót exportáltak). Hosszú távon a gyártók így csupán abban reménykedhetnek, hogy Dél-Amerika, s annak leghatalmasabb országa, Brazília újra a stabil gazdasági fellendülés útjára lép.

Az észak-amerikai piacra nem panaszkodhat a Volkswagen: novemberben a német autógyártó az előző hónapnál 3,3 százalékkal több, összességében 27 465 darab gépkocsit adott el az Egyesült Államokban. Eladásai ezzel 1973 óta nem látott havi értékre emelkedtek. Csökkent ugyanakkor az első 11 hónap értékesítése: 328 614 autóról 326 285 darabra. Pont fordított eredményt ért el viszont az Audi: novemberi amerikai eladásai 4,6 százalékkal, 6253 darabra csökkentek, az első 11 hónapban viszont 4,3 százalékkal több, összesen 76 065 autót adott el.

Az előzetesen prognosztizáltnál jóval súlyosabb veszteségre számíthat a negyedik negyedévben a Ford Motor Co. - adta hírül a Wall Street Journal tegnapi online kiadása, amely szerint az autóipari konszern a korábban jósolt 180 millió dolláros veszteség helyett mintegy 630 millió dolláros negatívummal számolhat. A Ford épp ezért várhatóan még a héten kiadja az elmúlt pár hónap sorrendben harmadik profitfigyelmeztetését. A Ford az év első kilenc hónapjában egyébként 1,56 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Volkswagen

Korábban:

Átszervezés alatt a Volkswagen
(2001. november 23.)

Jó negyedévet zárt a Volkswagen
(2001. október 30.)