A hazai autókereskedőket ellehetetleníti a használt, alulszámlázott gépkocsik importjának idei növekedése, amely a 140 ezres újautó-értékesítés több mint egyharmadát teszi ki. Ezt Eppel János, a Porsche Hungária Kft. 2002. január 1-jétől hivatalba lépő új vezérigazgatója jelentette ki - írja szerdai számában a Világgazdaság.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, Győző Gábor a VPOP adataira hivatkozva elmondta, hogy a használt autók mintegy 90 százaléka alulszámlázottan érkezik az országba, és négyötödük hat évesnél idősebb. A vámhatóság adatai szerint a beérkezett használt kocsik számla szerinti értéke a 400 ezer forintot sem éri el, amely kevesebb az irányadónak tekintett Eurotax katalógusárak felénél.
A VPOP ugyan indíthat vizsgálatot, amennyiben a számlán feltüntetett összeg és az Eurotax-listaár közötti különbség nagyobb 20 százaléknál, azonban így is csak kevés csalást sikerül bebizonyítani. Ennek elsődleges oka a szakértők szerint, hogy a számlák nagy része off-shore cégeken keresztül érkezik.
Mint arról korábban beszámoltunk, az MGE egy olyan javaslattal állt elő, hogy a használt autók után jelenleg fizetett fogyasztási adót egy azzal megegyező mértékű - 10-32 százalékos - regisztrációs díj váltaná fel, amellyel az egyesület szerint a költségvetés is hozzájuthatna a mostani rendszerrel kieső 20 milliárd forintos bevételhez. A Pénzügyminisztérium ugyanakkor azzal az indokkal utasítja el a javaslatot, hogy a kétéves költségvetés miatt nem módosítják az adótörvényt.
Az alulszámlázott import-autók miatt egyébként a márkakereskedők is alacsonyabb áron számítják be az új autók árába a használt kocsikat, és ez sokszor eltántorítja a vevőket a vásárlástól - véli az MGE elnöke.
Korábban:
Fogyasztási adó helyett regisztrációs díjat javasolnak a használt autókra
(2001. december 4.)