Növeli az útra kelők számát a státustörvény

Vágólapra másolva!
A szakértők számításai szerint jövőre is több tízmilliárd forint vesztesége keletkezne a személyszállítási társaságoknak, ha a kormányzat csak hatszázalékos tarifaemelést engedélyezne. A közlekedési vállalatoknál jelentkező ráfizetés nagyságát pedig tovább növelheti, hogy alig húsz nap múlva életbe lép a státustörvény, amely a jövő évtől az ország területén jelentős utazási kedvezményeket biztosít a határokon túl élő magyaroknak.
Vágólapra másolva!

A viteldíjakat a szakemberek szerint a MÁV-nál több mint 10, a Volán-vállalatoknál pedig minimum 9,3 százalékkal kellene emelni csak ahhoz, hogy a két szállítási vállalat utaztatáson keletkező veszteségei 2002-ben ne haladják meg az idei évben jelentkező ráfizetés nagyságát. (A Volán-cégeknek idén előreláthatólag mintegy 10, a MÁV Rt.-nek pedig csaknem 30 milliárd forint veszteséget kell elkönyvelnie amiatt, hogy ez év elején is kevesebb, mint hét százalékkal emelhették a tarifáikat.) Vagyis a hatszázalékos árkorlátozás miatt a MÁV vesztesége jövőre csaknem megduplázódna, míg a Volán-társaságok ráfizetése megközelítőleg a másfélszeresére növekedne.

A személyszállítási társaságok 2002-ben várható veszteségeit tovább növeli, hogy a státustörvény szerint januártól a magyar igazolvánnyal rendelkező határon túl élő magyarok az ország területén évente négyszer 90 százalékos kedvezménnyel utazhatnának a tömegközlekedési járműveken, a hatéves korhatár alatti és a 65 évnél idősebb utasok pedig ingyen vehetnék igénybe a közlekedési eszközöket.

A törvény szerint határon túli magyar diákok is a hazai tanulókhoz hasonló utazási kedvezményben részesülnének, így a járműveken - távolságtól és bérlettípustól függően - 50, illetve 67,5 vagy 80 százalékos kedvezménnyel utazhatnának. Így a törvény hatályba lépése - becslések szerint - több százezer új, kedvezményre jogosult utas megjelenését jelenti. (Úgy tudjuk: arra, hogy a szomszédos országokból a jövő évben várhatóan mennyi utas érkezik, eddig egyik közlekedési vállalatnál sem készültek pontos számítások.)

Egyelőre azt sem tudni, hogy az utasok miként vehetik majd igénybe az ígért kedvezményeket. Úgy tudjuk, még sem a MÁV, sem a Volán-vállalatok nem dolgoztak ki olyan szabályt, illetve elszámolási rendszert, amely megoldja a határon túliak utaztatása körül felmerülő problémákat. Nem ismert például, hogy a magyar személyszállítási vállalatok nemzetközi járatain utazók jegyárait miként számítják majd ki.

Azt sem tudni, hogy a magyar igazolvánnyal rendelkezők hogyan válthatnak kedvezményes jegyet a külföldi jegypénztárakban. Arra sincs egységes szabály, hogy az utasoknak nyújtott kedvezményeket miként számolhatják majd el költségként a közlekedési társaságok.

A MÁV Rt.-nél eddig is gondot okozott az, hogy miként állapítsák meg az ingyenesen utazók számát, hiszen nem oldódott meg az utasok ,, regisztrációja", emiatt jelenleg becslés alapján fizet kompenzációt a kormány. Holott a kormányzati támogatásnak arányosnak kellene lennie a térítés nélkül utazók számával.

A Volán-vállalatoknál sem sokkal jobb az elszámolási rendszer, az ingyen utazók számát, illetve az utaztatásukért járó kompenzációt ugyanis elméleti, becslésen alapuló számok alapján határozzák meg. (A fiktív rendszer szerint a kormányzat a vidéki városokban az üzletágban képződött bevétel 12 százalékát, a megyei jogú városokban a forgalom 15,5 százalékát, Budapesten pedig az eredmény 16,5 százalékát ismeri el, és téríti az ingyenes utaztatással járó költségként.)

Vagyis a státustörvény által ígért utazási kedvezmények miatt jelentkező többletköltségek nagyságáról ma még nincsenek pontos prognózisok.

(Népszava)

Ajánlat:

MÁV

Volán