Egyre drágább szórakoztatóipari cikkeket vásárolunk karácsonyra

Vágólapra másolva!
A karácsonyi bevásárlási szezonban az élelmiszerek közül elsősorban a majonéz és a sör iránti kereslet nő - derül ki a GfK Piackutató Intézet felméréséből. A kutatás szerint a bevásárlási lázból elsősorban a hipermarketek profitálnak, és a vevők egyre kevesebb időt szánnak a karácsonyi bevásárlásra.
Vágólapra másolva!

A napi fogyasztási cikkek forgalmának felét Magyarországon 800-nál kevesebb, nagy (átlagosan 400 négyzetméteres) eladóterű üzlet bonyolítja, és a karácsony előtti bevásárlási lázból is elsősorban ezek az üzletek profitálnak - mondta keddi sajtótájékoztatóján Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója.

Megugrik a majonéz- és a sörfogyasztás

A decemberi nagy bevásárlások idején a napi fogyasztási cikkek forgalma több, mint 25 százalékkal bővül havi összevetésben; a vásárlók száma és a vásárlások értéke leginkább a hipermarketben nő - ismertette a felmérések tapasztalatait Horváth Anna, a GfK cégvezetője.

Az intézet szerint a vásárlások idei trendje a tavalyihoz hasonlóan alakul: míg 2000 novemberében a háztartások élelmiszer-, háztartási vegyi áru és kozmetikum-vásárlásaik 15 százalékát hipermarketekben bonyolították, addig decemberre ez az arány 18 százalékosra emelkedett, majd 2001 januárjában 16 százalékosra csökkent. Tavaly a napi fogyasztási cikkek forgalma a novemberi 131 milliárd forint után decemberben 27 százalékkal, 166 milliárd forintra nőtt, majd januárban 31 százalékkal, 115 milliárdra csökkent.

Az egyes termékcsoportok közül a tavaly novemberi fogyasztás után decemberben a legnagyobb mértékű növekedést majonézből, sörből és szénsavas üdítőitalből regisztrálta a GfK. Keresettebb lett a táblás csokoládé, a gyümölcslé, a jeges tea és tejföl is, míg csökkent a kereslet a szeletes csokoládé, a fogkrém, a száraz tészta, a felvágott és az étolaj iránt.

A háztartások élelmiszer-, háztartási vegyi áru és kozmetikum-beszerzéseiből az egyes bolttípusok részesedése a legutóbbi, november-december-januári időszakban (százalék):

Bolttípus

2000 november

2000 december

2001 január

Hipermarket

15

18

16

Szupermarket

15

14

15

Nagy diszkont

15

15

16

C+C (csak a háztartások beszerzései)

6

5

5

Kisebb vegyesbolt

30

28

31

Kis diszkont

4

4

4

Utcai árus és piac

5

5

3

Egyéb csatorna

10

11

10

(Forrás: GfK)

A háztartások beszerzéseiben egyes napi fogyasztási cikkcsoportok volumenben mért részarányának változásai (százalék):

Cikkcsoport

Változás az előző hónaphoz képest - 2000 decemberében

Változás az előző hónaphoz képest - 2001 januárjában

Majonéz

+91

-57

Sör

+71

-61

Szénsavas üdítőital

+59

-43

Táblás csokoládé

+30

-61

Jeges tea

+29

+62

Gyümölcslé

+25

-18

(Forrás: GfK)

Szórakoztató elektronika: későn és drágát vásárolunk

Még nagyobb mértékbe változik az év vége felé az elektromos háztartási készülékek iránti kereslet: egyes árufélék éves forgalmából ugyanis 30-40 százalékot a karácsonyi időszakban, november-decemberben bonyolítanak le - közölte Schiller Tamás, a GfK területvezetője. Az év végi bővülő keresletet nemcsak a karácsonyi bevásárlással, hanem az ilyenkor kifizetett jutalmakkal, tizenharmadik havi bérekkel indokolta a szakember.

Hozzátette: az intézet kutatásai szerint karácsony előtt nő a jobb minőségű, értékesebb és drágább termékek iránti kereslet. A legutóbbi évek adatai és a legfrissebb felmérések alapján a vásárlók elsősorban a szórakoztató elektronikai cikkeket, különösen a videomagnókat, a hifitornyokat és a DVD-lejátszókat keresik.

Az idei karácsonyi szezon eddig érzékelhető tendenciája, hogy tovább szűkül a karácsonyi vásárlási periódus. A kereskedők a korábbi kéthónapos szezonnal szemben néhány éve még az utolsó három, majd két hétben tapasztalták a vásárlási csúcsot, míg idén igazi nagy rohamra csak a karácsony előtti néhány napon számítanak.

A GfK kutatása szerint a bevásárlások egyre nagyobb része a bevásárlóközpontokban zajlik, többek között azért, mert a vevők egyre rövidebb idő alatt szeretnék "elintézni" a bevásárlást.

A GfK kutatása ugyanakkor megállapítja: az elektromos háztartási készülékek piaca idén 8-10 százalékkal - 33-35 milliárdosra - szűkül a tavalyihoz képest a háztartási kisgépek iránti lanyhuló kereslet miatt.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

GfK