Tanulmány az eltérő fogyasztási szokásokról

Vágólapra másolva!
Svédországban több mint ötször annyiba kerül az ásványvíz, mint Spanyolországban. A britek kétszer annyit tévéznek, mint a luxemburgiak. Az unióban a portugálok költik jövedelmük legnagyobb részét a hasukra. A fentiekhez hasonló megállapításokat tartalmaz az Eurostat nemrég kiadott tanulmánya, amelyben a tagországok fogyasztási szokásait mérik.
Vágólapra másolva!

Az Eurostat a napokban adta ki a fogyasztói szokásokról szóló tanulmányát Fogyasztók Európában - tények és számok címmel. A felmérés fő célja, hogy adatokkal segítse a EU közös fogyasztói politikájának fejlesztését, de a készítők szerint az adatok vállalatoknak és egyéb piaci szervezeteknek is hasznára válhatnak.

A felmérés behatóan vizsgálja a háztartások kiadásait, olyan alkategóriákra bontva azt, mint az élelmiszerre, a ruházkodásra, a lakásra, a közlekedésre, a kommunikációra és a szabadidőre költött összegek aránya. A tanulmány részletesen foglalkozik a szabadidőre, sportra és kultúrára költött kiadások arányával. Ebből kiderül, hogy az emberek jövedelmük legnagyobb részét Svédországban áldozzák szabadidős tevékenységekre, míg Portugáliában a legkevesebbet, ahol ez az arány négyszer kevesebb. Étterembe viszont a portugálok járnak a legszívesebben Európában, akik jövedelmüknek majdnem 9 százalékát költik el itt, szemben az olaszokkal, ahol ez az arány csak 3,1 százalék. DVD-vel az unióban a háztartások átlagosan csupán 3,9 százaléka rendelkezik, ezen a téren Görögország messze a legelmaradottabb 0,7 százalékkal. Videója az európai háztartások átlag 70 százalékának van, Görögország 37 százalékos értékével ebben az összehasonlításban is jelentősen hátrébb van a többi országnál. A görögök a napilapok olvasásában is el vannak maradva a többiektől, a férfiaknál negyed-, a nőknél ötödannyi a napilapokat rendszeresen olvasók száma, mint az ebben a tekintetben elöl álló Svédországban és Finnországban. Franciaországgal, Spanyolországgal és Nagy-Britanniával együtt viszont Görögországban televízióznak az emberek legtöbbet, majdnem kétszer annyit, mint Luxemburgban.

A felmérés részét képezi bizonyos termékcsoportok árának összehasonlítása az egyes tagországok között. - szerint a legnagyobb különbség az ásványvíz árában mutatkozik, ami Svédországban több mint ötször annyiba kerül, mint Spanyolországban. A kávé szintén Spanyolországban a legolcsóbb, itt alig harmadannyiba kerül, mint Írországban. A legkiegyenlítettebb a cukor és a vaj ára, itt a legolcsóbb és a legdrágább ország közti különbség alig több, mint másfélszeres.

A szolgáltatásokkal való megelégedettség tekintetében Európa-szerte a vasutak, a tömegközlekedés és a mobilhálózatok állnak leghátul. Ezeken a területeken az emberek 55-60 százaléka elégedett a szolgáltatás minőségével, míg az olyan iparágaknál, mint az áram-, a gáz- és a vízszolgáltatás, a vezetékes telefonhálózat, valamint a postai szolgálat, ez az arány mind 70 százalék körül van. A szolgáltatások általános színvonalával a luxemburgiak a leginkább elégedettek, míg Olaszországban és Portugáliában a legrosszabb ezekről az emberek véleménye.

Báron Péter

(Magyar Hírlap)