Továbbra sem közelítenek az autóárak az unióban

Vágólapra másolva!
Az Európai Unió autópiacán fennálló árkülönbségek, az euró bevezetése ellenére sem látszanak közelíteni egymáshoz - tájékoztatott a Napi Gazdaság. Jelenleg olcsón a görög, a finn, és a spanyol autókereskedőktől vásárolhatunk kocsit, míg a német és osztrák piacon kell a legtöbbet fizetnünk ugyanazon típusért.
Vágólapra másolva!

Az uniós autópiacon az euró bevezetésével sem csökkennek az árkülönbségek az egyes tagországok szintjén. Az Európai Unió brüsszeli bizottságának novemberi felmérése szerint a legmagasabb adó előtti árat Németországban kérik el a gépkocsikért - ahol a vizsgált kocsik fele több mint 20 százalékkal drágább, mint máshol. Ausztriában 31 modellért kell többet fizetnünk, mint máshol (itt is húsz százalék felett van a legolcsóbbhoz mért eltérés). A felmérés 24 autógyár 80 legnépszerűbb modelljét vizsgálta.

A vizsgált modellek 90 százaléka - a felmérés szerint - Görögországban, Finnországban és Spanyolországban a legolcsóbb. Ezen országokban a gyártók (a magasabb adók miatt) lényegesen alacsonyabban szabják meg ajánlott irányárukat.

A brit autóipar továbbra is drágának számít az unióhoz képet (itt még nem vezették be az eurót - a kérdésről jövő májusban tarthatnak népszavazást), ezért egyre több brit állampolgár rendeli meg autóját a kontinensen. A várakozási idő azonban nagyon hosszú a jobbkormányos kocsik szállítása esetében - az unió arra gyanakszik, hogy a gyártók szándékosan húzzák a szállítást, hogy kedvét szegjék a modelleket alacsonyabb áron megvásárolni igyekvő briteknek.

A kaotikus helyzetet hivatott rendszerezni az Európai Bizottság, az autókereskedelem liberalizálására tett javaslata (ez a tervek szerint november elsején lépne életben). Ezután a tagállamok már csak finomíthatják a Bizottság indítványát, de konszenzus hiánya esetén a brüsszeli elképzelés érvényesül.

(Üzleti Negyed)