Egyelőre a sztrádák forgalmának a szúrópróbaszerű ellenőrzésére szolgáló mobil csoportokból is kevesebb van a tervezettnél. A pályákon ugyanis - a Népszava úgy tudja - ma még csak két-két egység működik, holott a korábbi tervekben 15-20 mozgó ellenőrző csapat felállítása szerepelt.
Ismeretes: a forgalom kamerával, illetve mobil csoportokkal történő ellenőrzése azért vált szükségessé, mert a kormányzat a tavalyi év végére lebontatta az M1-es és az M3-as sztrádákon korábban felépített fizetőkapukat, amelyekben az év elejéig az autósok ellenőrzése zajlott. A kapuk felépítése a két pályán - az autópályák megépítésekor - összesen mintegy ötmilliárd forintba került. A bontás pedig további több mint egymilliárd forintos kiadással járt.
Szakértők szerint egyébként nem túl kedvezőek a figyelőrendszer első kéthavi működtetése során szerzett tapasztalatok. Az úthasználati díjat nem fizetők aránya ugyanis a korábbi 1-2 százalékos szintről mostanra 5-8 százalékra emelkedett. Az állami sztrádacég szerint azonban az éves matricák forgalma az év elején az előző évihez képest tíz százalékkal emelkedett. A vállalat tavaly mintegy 108 ezer éves, 424 ezer havi és 3,7 millió heti matricát adott el. A cég matricaértékesítésből származó bevételei tavaly elérték a 11,3 milliárd forintot, ami 9,1 százalékos növekedést jelent az előző évihez képest. A társaság - a Népszava úgy tudja - idén 12 milliárd forint körüli díjbevételre számít.
A bliccelésen ért úthasználókra kiszabható legmagasabb büntetés egyébként a személygépkocsik esetében - pótdíjjal együtt - 31 ezer 500, a kisteherautók esetében 77 ezer 700, a teherkocsik esetében pedig 105 ezer forint. Ám azoknak a gépkocsi-tulajdonosoknak akik a helyszínen vagy 15 napon belül kiegyenlítik a bírságot, ennél kevesebbet kell fizetniük.
(Népszava)
Korábban:
Jövő héten indul az elektronikus sztrádafigyelő rendszer
(2002. január 3.)