Jelcin veje világpiacra viszi az Aeroflotot

Vágólapra másolva!
Míg a legtöbb légitársaság számára a dohányzás betiltása nem tűnik túlságosan radikális lépésnek, az újonnan bevezetett szabályozás nagy váltást jelent az Aeroflot üzletpolitikájában, írja a BBC. A döntés szimbolikus jelentőségű a vezető orosz légitársaságnál. A cég azt szeretné elérni, hogy megváltozzon a róla kialakult kép, miszerint a társaság az elmúlt rendszer relikviája, alacsony árkategóriával, és szovjet stílusú szolgáltatással. Szakértők szerint a döntés elidegenítheti a társaság törzsutasait egy olyan országban, ahol a dohányzás gyakorlatilag mindenhol engedélyezett, és ahol tiltott, ott sem igen veszik komolyan.
Vágólapra másolva!

A szocialista álom - és a kapitalista valóság

Az Aeroflot már megalakulása óta monopóliumot élvezett a hazai piacon, és a külföldre utazni kívánó szovjetek számára is egyetlen lehetőség volt. A kilencvenes évek végén, amikor a versenytársak számára megnyílt a piac, a cég elvesztette virtuális monopol helyzetét, és ezzel együtt a bevétel nagy részét is. Ez a külföldi társaságokkal szemben elsősorban az elavult jegyfoglalási rendszerének köszönhető, amin még csak rontott az, hogy az Aeroflot járataira alig lehetett jegyet foglalni az online utazási társaságoknál. A technikai problémák mellett a cégről az is elterjedt, hogy járatai nem elég biztonságosak.

Újra versenyhelyzetben

Az elmúlt pár évben, Valerij Okulov - a cég vezérigazgatója (és Borisz Jelcin veje), vezetése alatt az Aeroflot elkezdte visszaszerezni piaci részesedését. Ebben az játszotta a fő szerepet, hogy a rubel 1998-as leértékelése után a társaság képes volt tarifákat csökkenteni, versenytársaival ellentétben. Az Aeroflot bevétele nagy részét a volt Szovjetunió országaiból és Nyugat-Európából nyeri. 2001-ben az utas szám 15 százalékkal nőtt, és a társaságot nemigen érintette a szeptember 11-e után kialakult légiforgalmi krízis sem.

Minden a hírnéven múlik

A cég vezetése úgy látja, most jött el az idő a nemzetközi piac meghódítására. Tavaly a társaság egy londoni székhelyű tanácsadó céget bérelt fel arra, hogy javítson igen csapzott hírnevén. Az Identica szerint a nyugat rosszul ítéli meg az Aeroflotot. Míg a közvélemény szerint rossz állapotban vannak és ezért veszélyesek a légitársaság járatai, a biztonsági szint valójában a világ vezető légitársaságainak mércéjét is megüti, mondta Damian Schogger, az Identicától.

Nem elég, ha olcsó a jegy

A terjeszkedés viszont nem problémamentes. Az Aeroflot szóvivője, Irina Dannenberg szerint az orosz repülőterek nem ütik meg a nemzetközi szintet, és ez visszaveti a társaság fejlődését. Ezen kívül fejleszteni kell a 111 repülőgépből álló parkot, amiből csak 27 a nyugati gyártmányú. A kisméretű Aeroflot számára a tőke előteremtése vásárláshoz vagy lízinghez nem könnyű, még akkor sem, ha a szektorban az árakat lenyomta a krízis. Ezzel együtt minden társaság csökkentette a tarifáit, megtörve az Aeroflot előnyét versenytársaival szemben.

Irány a nyugat…

Szakértők szerint az Aeroflot megtartja vezető pozícióját a hazai piacon, ahol nem fenyeget más alacsony tarifájú légitársaság betörése. A nemzetközi térhódítás viszont nehézségekbe ütközhet, ha olyan riválisokkal kell megküzdeni, mint az ugyancsak alacsony tarifákkal dolgozó Ryanair és Easyjet. A dohányzás megtiltása a járatokon kezdetnek jó, de még sokat kell tennie az Aeroflotnak azért, hogy komoly nemzetközi játékossá válhasson a légi közlekedésben.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Aeroflot