A Bacardi az amerikai piacért küzd

Vágólapra másolva!
Amerika jó lendülettel neveli le polgárait az alkoholról, ma már a felnőtt népesség 35 százaléka egyáltalán nem vesz poharat a kezébe. A világ első rummárkája, a Bacardi új elnevezéssel, Ikrek Szövetsége néven a Jack Daniel's gyártójával szövetkezik, hogy kissé meglódítsa a piacot, és versenyben maradhasson a nagy brit Diageo farvizén.
Vágólapra másolva!

Majd 70 évvel azután, hogy Roosevelt 1933-ban visszavonta az alkoholtilalomról szóló törvényt, az átlag amerikaiak harmada nem iszik és nem dohányzik. A kilencvenes évek elejétől erősödő kampányok folytak az alkoholfogyasztás visszaszorításáét, és ma úgy tűnik, megvan az eredménye. Sok fiatal társaság kedvelt szórakozása volt együtt inni a Dallas szereplőivel: márpedig az nem volt kis teljesítmény, hiszen sorozat főszereplői egy 50 perces epizód alatt sokszor csaknem egy üveg whiskyt gurítottak le a torkukon. Ma a tévésorozatokban koffeinmentes kávét fogyasztanak, elvétve némi bort, a leggyakoribb szeszes ital az Újvilágban a háromszázalékos sör

A hatalmas piac tehát beszűkült, s ebben a helyzetben a bermudai Bacardi, a világ első rumfőzője, mellesleg a Martini és Rossi márkák tulajdonosa szövetséget kötött a máig családi tulajdonban lévő Brown-Forman amerikai desztillálóval, a Jack Daniel's whisky gyártójával, hogy közösen küzdjenek meg a piac legnagyobb alkoholgyártójával, a brit Diageóval. A világ első számú alkoholkereskedője egymaga 18 milliárd dolláros forgalmával nagyobb, mint a következő három szereplő. Márkái - mint a Guinness, a Smirnoff vagy a Johnnie Walker - a legnagyobb számban eladott tömény italok a világon, ráadásul a brit cég bevásárlásokkal erősített: a Vivendi francia távközlési vállalat - profiltisztítása jegyében - tavaly eladta neki a Seagram's kanadai gabonapálinka-gyártót, ezzel a Diageo végérvényesen első a világ töménypiacán.

A Bacardi/Brown-Forman kettős új szövetsége, a Gemini Alliance (Ikrek Szövetsége) eredetileg a második számú alkoholcéggel, a Allied Domecq-kel hármas ikrekként vették volna üldözőbe a Diageót, ám az angolok az utolsó pillanatban visszaléptek. Véleményük szerint a Diageót nem így kell megszorítani, ráadásul a verseny még nem dőlt el, hiszen az Egyesült Államok töményszesz-piacán 500 kisebb-nagyobb családi vállalkozásban működő pálinkafőző van, amelyek a saját megyéjükben erősítik a whisky-fogyasztást. A Bourbon azonban az olcsó, háromszázalékos sör mellett egyre kevésbé népszerű az amerikaiak körében.

Rajczy Gábor

(Magyar Hírlap)

Korábban:

Válságban a magyar alkoholpiac
(2002. március 26.)