Útépítés: újabb százmilliárd pályázat nélkül

Vágólapra másolva!
Újabb megrendelésekhez jutott a Vegyépszer-Betonút páros, vagyis a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK). Ma már egyértelmű, hogy ők kapják meg a Nemzeti Autópálya Rt.-től a 38 projektből álló, százmilliárd forint értékű közúti beruházást.
Vágólapra másolva!

Nem mindenütt, de már sok helyen dolgoznak a kivitelező cégek, pontosabban a MAK alvállalkozói a 38-asként emlegetett közúti beruházásokon, tudta meg a Magyar Hírlap Bakonyi Istvántól, a Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) kapcsolati igazgatójától. A százmilliárdos projektet, mely korábban a közlekedési tárca felügyelete alá tartozott, most az NA Rt. menedzseli. A kivitelezők fővállalkozója ezúttal is a Vegyépszer-Betonút páros, azaz a Magyar Autópálya-építő Konzorcium lett. S noha még nem minden munkára kötötte meg az NA Rt. a szerződést, az autópálya-társaság szándéka világos, hiszen a pályázat nélküli munkákból rövid idő alatt építőipari óriásokká nőtt sztrádaépítő cégeket favorizálja. Az is egyértelmű, hogy a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) finanszírozásában és az NA Rt. bonyolításában megvalósuló közúti beruházásokhoz - vagyis százmilliárd forint értékű állami pénzből megvalósuló munkához - ismét közbeszerzési eljárás vagy különösebb verseny nélkül a Vegyépszer-Betonút duó juthat hozzá.

Az tagadhatatlan, hogy a MAK által generálkivitelezőként elvállalt munkát a gyakorlatban ezúttal is az alvállalkozók végzik. A költségkímélés miatt többnyire valószínűleg az útépítés közeli székhelyű kivitelezők kapják majd meg a feladatokat.

Az említett úgynevezett 38-as projekt többnyire városokat elkerülő útszakaszokat foglal magában. Bakonyi szerint sok helyütt már korábban előkészített munkákról van szó, de most minden fejlesztést egységesítettek. A cél az volt, hogy ezek a városokat elkerülő, környezetkímélő útépítések minél előbb megvalósulhassanak.

A Magyar Hírlap úgy tudja, hogy a közútfejlesztés e területével a közlekedési tárca ma már csak koncepcionális szinten foglalkozik, vagyis az előkészítés s az engedélyezési eljárások, valamint a nyomvonal kialakítása tartozik a tennivalóik közé.

A 38-as fejlesztési projektben 23 települést elkerülő út az eredeti tervek szerint három év alatt épül meg. Ugyanezen idő alatt 15 helyen úgynevezett kapacitásbővítő beruházást hajtanak végre. Az elkerülő utak hossza összesen 91 kilométer lesz, a kapacitásbővítő beruházások - ez a négysávosra való bővítést, illetve kapaszkodósávok és a csomópontok építését takarja - pedig csaknem 60 kilométeren valósulnak meg.

A lap információi szerint megkezdődhet majd a munka a többi között a 8-as főúton. Székesfehérvár és Várpalota között például tovább folytatják az út szélesítését, itt hat kilométer hosszon négy sávon száguldhatnak majd az autósok. De lesz elkerülő út Székesfehérvár, Dorog, Pápa, Sárvár, Szombathely és Mezőkövesd körül is. Zalaegerszeg, Badacsony és Tapolca pedig tehermentesítő utat kap.

Debrecennek is új bevezető utat szántak

Az idén november 30-áig egyébként az M30-as út első öt kilométerét is átadják, a teljes beruházás pedig a jövő év november végéig valósul meg egészen Miskolcig. Ezt a fejlesztést, bár nem a 38-as projekt része, az M0-s bővítésével együtt a kiemelt feladatok közé sorolták.

Iván Gizella

(Magyar Hírlap)