<P align="left">Kevesebb újságot olvasnak a magyarok

Vágólapra másolva!
Miközben egyre több az emberek szabadideje, mind kevesebb újságot olvasnak a GfK Piackutató Intézet felmérése szerint. Csökkenő olvasottság jellemzi az autó, lakás, ifjúsági lapokat, de a közéleti és megyei napilapokat is.
Vágólapra másolva!

Növekedés a bulvár napilapoknál és egészségmegőrzéssel foglalkozó sajtótermékeknél tapasztalható - áll a felmérésben. A közeljövőben az életszínvonal növekedésével új tematikájú, korszerű lapok érvényesülhetnek a piacon a GfK Piackutató Intézet területvezetője, Bacher János szerint.

A nyolcadik utas Magyarország

Nemzetközi összehasonlításban a nyolcadik helyen állunk a napilapok átlagos elérésében. A lista éllovasa Norvégia 97 százalékos mutatóval, majd Dánia és Csehország következik, mindkettő 85 százalék felett. Magyarországon a napilapok naponta átlagosan a lakosság 50 százalékát érik el. Mögöttünk Franciaország következik 48, és Bulgária 32 százalékkal.

Itthon a nők évente átlag 4,8 különféle lapot olvasnak, míg a férfiak 3,9-et. Lakhely szerint egy lakosra a legtöbb lap Budapesten és a megyeszékhelyeken jut. Az elemzésben hat különböző csoportra vetítve következnek az újságolvasói szokások.

A "nem olvasók"

Ez a legnagyobb csoport. Ide tartozik a 14 éven felüli lakosság több mint fele. A csoport egy tagjára átlagosan 1,6 különböző lap olvasása jut, de ez leggyakrabban tévé-műsorújság. Az ebben a csoportban lévők fele 50 évesnél idősebb, és községekben él.

A "női lapokat olvasók"

Ez a második legnagyobb csoport, a felnőttek közel egyötödével. Átlagban majdnem 6 lap olvasása jut egy főre. Rendszeresen olvasnak általános női lapokat és tévé-műsorújságokat, mást azonban alig. Figyelemre méltó a férfiak 23 százalékos aránya a csoportban.

A "napilap olvasók"

Ide tartozik minden kilencedik felnőtt. Náluk személyenként 5,1 lap az éves átlag. Szinte csak napilapokat olvasnak, második helyen az általános női lapok vannak. Kétharmaduk idősebb 40 évesnél, és jórészt budapesti lakos.

A "fiatal mindenevők"

Ők 10 százalék alatt vannak. Nagyfogyasztók, mert átlagosan 7,8 lap jut rájuk. Ez a paletta főként általános női magazinokból, férfi és női életmód lapokból, megyei és bulvár napilapokból, továbbá autós lapokból áll. A legtöbben 30 évesnél fiatalabbak, és nagy részük tanuló.

A "politikai és gazdasági lapokat olvasók"

Ők a rekorderek, 10,7 lapos átlaggal. Jól körülhatárolható, de kis létszámú csoportot alkotnak. Rendszeresen olvasnak országos napi, közéleti, gazdasági, lakberendezési, és általános női lapokat. Nem vevők viszont a férfi és női életmód magazinokra. Az idetartozók közel fele felsőfokú végzettségű, és döntő többségük városi lakos.

A "megyei, mezőgazdasági lapokat olvasók"

Szintén a nyomtatott sajtó intenzív, és ugyancsak kis létszámú fogyasztói. Átlagosan 7,5 különböző lap jut rájuk. Érdeklődésük a megyei napilap mellett főleg mezőgazdasági témájú lapok felé fordul. Szűk falusi réteget képviselnek, kétharmaduk 30 és 60 év közötti.

Hiába több a szabadidő

Az életmód változását jelzi, hogy egy magyar felnőtt naponta átlagosan munkával töltött ideje tavaly 221 perc volt, 21 perccel kevesebb, mint két évvel ezelőtt. Ennek arányában nőtt az átlagos szabadidő, ami elérte a 324 percet. A felmérés szerint azonban átlagosan a legtöbb szabadidővel rendelkező réteg olvassa a legkevesebb újságot, és inkább tölti passzív pihenéssel, sportolással, vagy egyéb, munkán kívüli elfoglaltsággal az idejét.

A szakemberek szerint nem elhanyagolható az elektronikus média térhódítása sem. Négy év alatt két és félszeresére nőtt az internethez hozzáférők száma, és múlt év végén meghaladta az 1,5 milliót.

A nyomtatott sajtó piacán a keresleti oldalon a GfK szakértője megvizsgálta a felnőtt lakosság újságolvasói szokásait, a számok százalékos arányt mutatnak:

Csökkenő olvasottságú lapcsoportok:

Lapcsoport

1998

2001

Közéleti napilapok

15

12

Megyei napilapok

35

31

Lakás lapok

12

7

Ifjúsági lapok

10

6

Autós lapok

13

5

Forrás: GfK Piackutató Intézet

Stagnáló olvasottságú lapcsoportok:

Lapcsoport

1998

2001

TV újságok

48

47

Általános női lapok

33

34

Gazdasági lapok

6

5

Számítástechnikai lapok

3

3

Női életmód lapok

5

6

Forrás: GfK Piackutató Intézet

Növekvő olvasottságú lapcsoportok:

Lapcsoport

1998

2001

Bulvár napilapok

8

12

Egészségmegőrzés

7

9

Forrás: GfK Piackutató Intézet

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

GfK Piackutató Intézet