Megugrik az üzemanyag jövedéki adója

Vágólapra másolva!
Július elsejétől a gázolaj és a benzin jelentős drágulása várható. Ha a hatályos törvényt nem változtatják meg addig, emelkedni fog a jövedéki adó, mégpedig bő tíz százalékkal. A kutaknál ennek megfelelően a gázolaj 11, a benzin 13 forinttal kerülhet többe. Olyan helyzet alakulhat ki, hogy minden környező országban (ideértve Ausztriát is) olcsóbb lesz a gázolaj, mint nálunk.
Vágólapra másolva!

Aki csak teheti, külföldön tankol majd dízelt - mondta a Magyar Hírlapnak Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, aki a júliusi áremelkedést a "nagy ugrás" kifejezéssel illette.

Mi magyarok büszkék" lehetünk rá, hogy nagyjából az Európai Unió átlagának megfelelő az üzemanyagok jövedéki adója. Ez ma a benzin esetében 93, a gázolajnál 80,20 forint literenként. Mire a kúthoz jut az üzemanyag, rákerül még a kis- és nagykereskedelmi árrés és mindezek tetejébe a 25 százalékos áfa. Az árrések kicsik, és helyenként különbözőek (a töltőállomások között 2-3 forint literenkénti eltérés van), a kútár 5-6 százaléka a két árrés. Az áfa európai viszonylatban magas, csak Svédországban és Dániában 25 százalék, Svájcban 7,5, Ausztriában 20, Németországban 16 százalék. Magyarországot ugyan "nyomás alatt tartja" az Európai Unió, hogy csökkentse az áfát, azonban egyelőre "ellenállnak" az illetékesek.

Ma egy liter gázolaj ára 200 forint körül van, egy liter 95 oktános benzin 220 forint körül. Az adók növekedését azonban egy korábban elfogadott törvény garantálja július 1. után, melynek értelmében a gázolajon literenként 80,2-ről 89,2 forintra, a benzinen 93-ról 103,5 forintra emelik a jövedéki adót. (Az adóemelést az Orbán-kormány idején már többször elhalasztották.) Csakhogy ez nem azt jelenti, hogy literenként ennyivel nő a kútár. Ahogy az EU-ban, nálunk is megadóztatják a jövedéki adót is, vagyis még 25 százalékot "rátesznek", tehát együttesen a gázolaj ára 11, a benziné 13 forinttal emelkedik literenként június 30-áról július 1-jére virradóan (vagy még többel, ha nő a világpiaci ár is). Ez a tény rossz az olajiparnak, két okból is. Az egyik az, hogy az árak megugrása sokkolja a vásárlókat egy darabig. Ezt jól mutatta, hogy a "szokásos" január 1-jei áremelések után a benzinkutaknál a forgalom 30 százalékkal csökkent decemberhez képest. Ez várható - hacsak a parlament nem változtatja meg a törvényt - idén júliusban is. Nyilvánvalóan egyetlen olajcégnek sem érdeke, hogy a forgalma csökkenjen, ám az államnak sem, hiszen az el nem adott üzemanyag után nem folyik be jövedéki és általános forgalmi adó - tette hozzá a főtitkár.

A másik baj ennél nagyobb, s ez a forgalom várható átterelődése külföldre. Nem újdonság, hogy a keleti és déli határ mellett olcsóbb az üzemanyag, mint nálunk. Az nem ismert, hogy (például az Ukrajnában forgalmazott gázolaj) minősége kielégíti-e a magyar szabvány előírásait, de tény, hogy a dízelmotoros járművek elmennek vele. A meglepő Ausztria és Szlovákia, főleg a gázolaj szempontjából. Július elseje után már megéri átmenni Ausztriába vagy Szlovákiába a magyarral teljesen azonos minőségű gázolajat tankolni.

Ez volt a jogalkotók célja? - veti fel a kérdést a főtitkár -, nem valószínű. Így ugyanis úgy állnak elő a problémák (autók okozta útkopás, légszennyezés), hogy az annak kiegyenlítését célzó adó egy másik országban "csapódik le". Lesz egy biztos hatása az adó növelésének - megugrik tőle az infláció is, ami ellen hivatalosan minden kormány küzd. Wilde György szerint pusztán abban lehet reménykedni, hogy a jogalkotók megváltoztatják a jövedéki törvényt, és mégsem emelik meg idén a jövedéki adót.

(Magyar Hírlap)