Söripari óriásfúzió

2002.07.17. 10:38

Magyarországon a Dreher Sörgyárak Rt. tulajdonosa, a South African Breweries (SAB) hetekig tartó tárgyalások eredményeképpen 5,6 milliárd dolláros ügyletben megveszi az amerikai Philip Morris cigaretta-, élelmiszer- és söripari óriáscég sörgyártó leányvállalatát, a Miller Brewingot.

A csütörtökön bejelentett megállapodás szerint a londoni központú SAB 3,6 milliárd dollárt részvényekkel fizet a Philip Morrisnak - ezeket a Philip Morris 2005. júniusig nem adhatja el -, és átveszi a Miller 2 milliárd dolláros adósságát.

A Miller a második legnagyobb amerikai sörfőzde az Anheuser-Busch után, világviszonylatban pedig a hatodik, de teljesítményének növekedése évek óta elmarad az amerikai versenytársaké mögött. A Milwaukee központú vállalat 147 éves múltra tekint vissza. A SAB világviszonylatban a negyedik az Anheuser-Busch, a belga Interbrew és a holland Heineken NV mögött.

Az új SABMiller az amerikai Anheuser-Busch mögött a világ második számú sörpiaci szereplője lesz. Az új vállalatban a Philip Morrisnak 36 százalékos gazdasági érdekeltség jut, 430 millió részvénnyel, szavazati jogát azonban 24,99 százalékra korlátozzák, így nem kell vásárlási ajánlatot tennie az összes részvényre. E kötelezettség határértéke a brit társasági jogban a szavazó törzsrészvények 29,99 százaléka.

A Philip Morrishoz tartozik egyebek között a Marlboro cigarettamárka és a Kraft Food élelmiszerek. A SAB ismertebb sörmárkai a Castle és a cseh Pilsner Urquell. A Miller sör mindenekelőtt az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában ismert, az amerikai piac egyötöde az övé.

Az ügyletet a két vállalat részvényeseinek is jóvá kell hagyniuk július elején, és a hatósági engedélyek is hátravannak. A SAB csütörtöki bejelentése szerint az ügylet profitnövelő lesz már az első évben az arculatérték-módosulás és a szinergikus hatások nélkül, és a harmadik év után évi 50 millió dolláros megtakarítást hoz a párhuzamosságok megszüntetése.

Az egyesült SABMiller konszern árbevétele 9,8 milliárd dollár, működési eredménye 1,2 milliárd dollár lesz, a két cég eddigi teljesítményét összeadva. Az Anheuser-Busch 12,9 milliárd dolláros értékesítési árbevételével még biztosan őrzi első helyezését. A SABMiller évi értékesítési volumene 120 millió hektoliter lesz.

A konszern 116 sörgyárral rendelkezik majd a világ 24 országában, összesen 37 500 alkalmazottal. A SAB az akvizíció révén az amerikai sörpiac 20 százalékát kaparintja meg. A Miller éves értékesítési árbevétele 4,9 milliárd dollár, értékesítési volumene pedig 50 millió hektoliter.

A SAB gyorsan terjeszkedik Kelet-Európában, Afrikában és Kínában is, ráadásul a SABMiller további terveihez az egyesített tőke 14 százalékának erejéig új részvénykibocsátásra készülnek, de ebben a Philip Morris nem fog részt venni. A SAB a márciussal zárult üzleti évéről 606 millió dollár adó előtti profitot jelentett, 6 százalékkal kisebbet az előző évinél - elmaradva az elemzők várta 600-666 millió dollártól -, a dél-afrikai rand dollárral szembeni gyengülése miatt.

(MTI)

Korábban:

Sörgyárakat bírságol az EU
(2002. március 1.)