A felmérést idén tavasszal végezték 138 hirdetési megbízást adó vállalat, 39 reklámügynökség és 21 médiavállalkozás vezetőinek online megkérdezésével.
A marketing kommunikációban az online média szerepének növekedését prognosztizálja a válaszadók döntő többsége. Átlagosan ugyanis 19 százalékuk bízik hangsúlyozottan jelentős növekedésben, de további 77 százalék is növekvő tendenciát lát. Az átlagosnál optimistábbak a megbízó vállalatok döntéshozói. Legvisszafogottabban pedig a reklámügynökségek vezetői nyilatkoznak a kérdésről.
Az online média marketing kommunikációs célú felhasználása leginkább a számítástechnika-információtechnológia területén terjedt el a megkérdezettek véleménye szerint. Utána a távközlés-hírközlés, majd a média-reklám következik. Negyedik helyre az egyéb szolgáltatásokat helyezik, ötödikre a pénzügyi szolgáltatásokat, hatodikra pedig a kereskedelmet és vendéglátást.
A megkérdezettek a mezőgazdaságban tartják a legkevésbé elterjedtnek az internetes marketing kommunikációt, amit közvetlenül a nehézipar-bányászat és az egészségügy előz meg. Az online médiát a hazai vállalatok leggyakrabban információ-közlésre használják, majd ezután következik az értékesítés-ösztönzést, illetve márkaépítés.
A Netsurvey kérdésére, hogy miben látják az Internet előnyét a hagyományos médiumokkal szemben, a válaszadók kétharmada a gyorsan és rugalmasan változtatható tartalmat jelölte meg. További egy-egy harmaduk az aktívabb célközönséget nevezte meg, mint erényt, illetve a személyre szabhatóságot, az éjjel-nappal való működtethetőséget, továbbá a vevővel történő közvetlen kommunikációt.
A kérdésre, hogy az online média mely marketing kommunikációs célra alkalmas leginkább, a válaszadók közel kétharmada (62 százalék) nevezte meg az információ-közlést, majd az értékesítés-ösztönzés (19) és a márkaépítés (16) következik.
Ön szerint az alábbi médiumok mely marketing kommunikációs célra alkalmasak leginkább? (A válaszadók százalékában.)
Médium |
Értékesítés-ösztönzés |
Márkaépítés |
Információ-közlés |
Nincs válasz |
Online média (Internet) |
19 |
16 |
62 |
3 |
Terminálok (POS/POP) |
52 |
15 |
26 |
7 |
Direkt Marketing |
51 |
8 |
35 |
6 |
Szórólapok, kiadványok |
46 |
10 |
43 |
1 |
Rádió |
41 |
13 |
44 |
2 |
Mobil kommunikációs eszközök (WAP, SMS) |
31 |
9 |
56 |
4 |
Televízió |
30 |
58 |
12 |
- |
Nyomtatott sajtó |
23 |
19 |
55 |
3 |
Közterületi hirdetés |
21 |
67 |
9 |
3 |
Mozi |
16 |
72 |
8 |
4 |
Ön szerint a vállalatok marketing kommunikációs büdzséjének mértéke hogyan fog alakulni az elkövetkező két évben? ( A válaszadó döntéshozók százalékában.)
Válaszadók |
Növekszik |
Nem változik |
Csökken |
Nem tudom megítélni |
Összes megkérdezett |
58 |
31 |
6 |
6 |
Hirdetést megrendelő vállalatok |
62 |
30 |
4 |
4 |
Média- és reklámügynökségek |
51 |
36 |
10 |
3 |
Médiavállalatok |
51 |
36 |
10 |
3 |
Forrás: Netsurvey Internetkutató Intézet
(Üzleti Negyed)