Vasárnaponként hipermarketbe járnak a vásárlók

Vágólapra másolva!
A vasárnapi vásárlás egyre inkább szokásba jön Magyarországon is. A hipermarketek forgalmából és a Cash&Carry (C+C)áruházak napi fogyasztási-cikk beszerzéseiből már 10-10 százalék jut a hét utolsó napjára - állapította meg a GfK Piackutató Intézet kereskedelmi elemzése.
Vágólapra másolva!

A modern bolttípusokban 2001-ben vasárnaponként mind a vásárlások száma, mind a költés összege nőtt az előző évhez képest. Országosan a napi fogyasztási cikkek összes forgalmából 4 százalék jutott a hét utolsó napjára a múlt évben, szemben a tavalyelőtti 3 százalékkal.

Az összes forgalomból a hipermarketek vasárnapi részesedése a tavalyelőtti 9 százalékról 10 százalékra, a Cash&Carry (C+C) áruházakban a háztartások beszerzései 8 százalékról 10 százalékra, a szupermarketekben 3-ról 4-re, a drogériákban 2-ről 3-ra, a diszkontokban 1-ről 2 százalékra nőtt az elmúlt évben. A kis boltok részesedése 3 százalékkal stagnál.

Az élelmiszerek és háztartási vegyi cikkek beszerzésének legerősebb napja országosan a péntek, az összes forgalom 20 százalékával. Ezután következik a szombat 19, a szerda és csütörtök egyaránt 15, míg a hétfő és kedd 13-13 százalékkal - a 2001. évi adatok szerint. Az egy évvel korábbihoz képest annyi a változás, hogy kiegyenlítettebb lett az egyes napok forgalma.

A különböző bolttípusoknál azonban jelentős eltérések tapasztalhatók. A hipermarketekben a péntek és szombat egyforma erős, a hét első fele - különösen a hétfő - pedig gyengébb. A szupermarketekben a péntek dominál, és ez még inkább érvényes a diszkontokra. Szombat a legerősebb nap a háztartások beszerzéseinél a C+C áruházakban és az önálló kis boltokban.

A vegyes-élelmiszer üzlettípusok sorában a lánchoz tartozó kis boltokra jellemző a forgalom egyenletesebb megoszlása a hét napjai között. Péntek-szombatra jut forgalmuk 19-19, a többi hétköznapra pedig 15-15 százaléka.

Az egyes bolttípusokban hány százalék jut vasárnapra a vásárlások számából és az értékben mért forgalomból? Százalékban.

Bolttípus

Vásárlások száma 2000

Vásárlások száma 2001

Érték 2000

Érték 2001

Országos átlag

3

4

4

5

Hipermarket

8

10

9

10

Szupermarket

3

4

3

4

Diszkont

2

3

1

2

C+C a háztartások beszerzéseiből

6

8

8

10

Kis bolt (400 nm alatt)

3

3

3

2

Lánchoz tartozó kis bolt (400 nm alatt)

2

3

2

3

Önálló kis bolt (400 nm alatt)

1

2

2

3

Forrás: GfK Piackutató Intézet „Kereskedelmi Analízisek”

(Üzleti Negyed)

Ajánlat: