Szerdán káosz lesz Európa légi forgalmában

Vágólapra másolva!
Sztrájkok tömkelege fogja megnehezíteni a turisták életét szerte Európában az elkövetkezendő két hónapban. A munkabeszüntetésekkel, amelyek elsősorban a közlekedési szektort érintik, részben a munkaadók intézkedései, részben kormányzati döntések, részben pedig az EU légi közlekedési és munkajogi tervei ellen tiltakoznak.
Vágólapra másolva!

A sztrájksorozat általában holnap kezdődik: a légiirányítók két nappal a sevillai Európa-csúcs előtt szüntetik be a munkát, míg a sevillai közalkalmazottak, a közlekedési dolgozók és a szállodai alkalmazottak csütörtökön nem dolgoznak. A szerdai sztrájkhoz Ferihegyen este fél nyolc és fél tíz között a magyar légiirányítók egyik szakszervezete is csatlakozik.

Miközben Sevillát a héten tízezer fegyveres őrzi, hogy szavatolja az Európai Unió csúcsértekezletére a dél-spanyolországi városba érkező mintegy ötezer vendég - kormány- és államfők, miniszterek, hivatalnokok és újságírók - biztonságát, a városba irányuló és a városban való közlekedést mégsem a biztonsági intézkedések és emberek nehezítik majd meg a leginkább. Erről a közlekedésben dolgozók és a városi alkalmazottak gondoskodnak sztrájkjukkal.

A munka abbahagyásával operáló tiltakozást legkorábban Görögországban kezdték a közlekedésiek: már ma nem járnak a vonatok, a buszok és a repülők, megáll a városi közlekedés, sőt a turizmus számára olyan fontos kompok sem mozdulnak ki kikötőikből. Az ok az athéni kormány nyugdíjcsökkentési és korhatár-emelési terve.

A görögországi légisztrájk miatt már ma fennakadások lehetnek az európai közlekedésben. Szerdán pedig Európában úgyszólván nem érdemes repülőre ülni, mivel ekkorra jelentették be egész napos sztrájkjukat a francia légiirányítók, továbbá részleges munkabeszüntetésüket portugál és olasz társaik. Az ellen tiltakoznak, hogy az EU egységesíteni szeretné a légiirányítás szabványait a kontinensen. Ez Brüsszel szerint 50 százalékkal több le- és felszállást tenne lehetővé azonos időtartam alatt, így csökkennének a késések, torlódások. A légiirányítók ellenben privatizációtól és kiélezett versenytől, végső soron munkahelyeik elveszítésétől tartanak. Jelenleg ugyanis a légiirányítást Európa túlnyomó részén állami cégek végzik.

Az ATCEUC szakszervezeti csoport - melynek tagszervezetei vannak még Svájcban, Írországban, Szlovéniában, Bulgáriában, Horvátországban és Magyarországon is - tegnapi nyilatkozatában már az utasbiztonságot féltette. A munkabeszüntetéshez Ferihegyen este fél nyolc és fél tíz között egyébként a magyar légiirányítók egyik szakszervezete is csatlakozik. Ahogy Péterffy Gábortól, a Budapest Airport Rt. szóvivőjétől megtudtuk, ebben az időszakban 13 érkező és 14 induló járatot kell kezelnie Ferihegynek. A szóvivő szerint előfordulhat kisebb késés, de komolyabb fennakadásra nem számítanak. Mindenképpen tanácsos ugyanakkor érdeklődniük az utazóknak a járatok indulásáról és érkezéséről, és természetesen a csatlakozásokról.

A legtöbb kellemetlenséget azonban nem a politikusok-hivatalnokok, hanem a nyári vakációra induló turisták szenvedik majd el, akik több gép késésére, sőt járatok törlésére is számíthatnak. Ez a csúcsszezonban, amikor a járatokra amúgy is gyakran több jegyet adnak el, mint ahány ülőhely van rajtuk, könnyen oda vezethet, hogy egy-két napig is várni kell arra, hogy a légitársaság célba juttassa utasait. A francia légiirányítók decemberi sztrájkja idején több száz olyan járatot kellett törölni, amely Franciaországban szállt volna föl vagy le, illetve áthaladt volna a légtéren.

Sevillába megérkezve a delegáltaknak is akadhatnak problémáik, hiszen csütörtök éjféltől a repülőtéren nem lesznek taxik, nem járnak majd a buszok, a szállodákban csak minimális szintű lesz a szolgáltatás, és a nagy tömeg - a már szinte menetrendszerű szakszervezeti és a globalizációellenes tüntetésekre is több tíz-, esetleg százezrek is érkezhetnek - ellenére lehet, hogy elmarad az utcák takarítása is.

A mintegy kétmillió tagot számláló Általános Munkásszakszervezet (UGT) és a Kommunista Munkásbizottságok (CCOO) a spanyol kormány azon elképzelése ellen tiltakozik, melynek értelmében a felkínált állást elutasító munkanélküliek juttatásait csökkentenék, a harmadik elutasítás után pedig megszüntetnék. Ráadásul minden, a munkanélküli lakóhelyének 50 kilométeres körzetében felajánlott munkát, melynek elvégzésére az állásnélkülinek van megfelelő képesítése - akkor is, ha gyakorlata nincs, vagy az állás mindössze részmunkaidős -, el kellene fogadni.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

ICAO

Korábban: