Megduplázódott az interneten vásárlók száma

2002.11.14. 14:43

Az internetezők öt százaléka vásárol a világhálóról Magyarországon, a Netsurvey Internetkutató Intézet adatai szerint. Ez duplája az előző negyedévi adatnak. A legtöbben 3 és 10 ezer forint között vesznek árut, áll a felmérésben. A vásárlók létszáma azonban többszörösére növekedhet mondta az intézet igazgatója.

A Magyar Online Montior című felmérés adatai szerint az idei első negyedévben megduplázódott az interneten vásárlók száma. A kutatás feltárta, hogy az internetezők közül 200-250 ezren terveznek vásárlást a neten, a 75 ezer fős jelenlegi vásárlótáborhoz képest, mondta a Netsurvey igazgatója, Bokker Sándor.

Az e-kereskedelem sajtossága, hogy a vevőkör kétharmada férfi, és csak egyharmada nő. Hasonlóan többséget alkotnak a férfiak azok között, akik tervezik, hogy elkezdenek vásárolni a neten, áll a felmérésben.

Az e-vásárlásban a legnagyobb arányt, 46 százalékot képviseli a 3-10 ezer forint közötti érték, majd szinte egyforma rész jut a 10 ezer forint fölötti, továbbá a 3 ezer forint alatti értékre. Életkor szerint a 18-29 évesek a leggyakoribb internetes vásárlók, míg a másik nagy csoportot a 30-49 évesek alkotják. Az tervezői között még inkább felülreprezentáltak a 18-29 évesek, és ebből a szempontból a 30-39 évesek már megelőzik a 40-49 éveseket.

Foglalkozás alapján a vállalkozók és vezetők adják az internetes vásárlók egynegyedét, majd a szellemi tevékenységet végzők következnek. A vásárlást tervezők legnagyobb csoportját a tanulók alkotják. Az internetezők lakóhelyének típusa szerint a vásárlók aránya összefügg azzal, hogy Budapesten, megyeszékhelyen, városban vagy községben laknak: a nagyobb helységek lakói között jóval nagyobb a neten már vásároltak aránya, mint a kisebbekben. Ettől eltérően azonban a vásárlást tervezőknél már kiegyenlítettebbek az arányok. A kutatók szerint a községekben és kisebb vidéki városokban élő internetezők is előbb-utóbb bekapcsolódnak az e-kereskedelembe.

Legtöbben könyvről és CD-ről szereznek be információt, utána az utazás, majd a banki, pénzügyi szolgáltatás, továbbá az autó, lakás és ingatlan következik. A különböző árucikkek közül egyaránt 40 ezernél többen vettek már könyvet, illetve CD-t. Tízezer fölött van azoknak a száma, akik hardvert, ételt, szórakoztató elektronikai készüléket vagy felhasználói programot vásároltak a világhálón. Fizetésnél legelterjedtebb az utánvét, a vásárlások háromnegyedének ellenértékét így fizetik ki.

Az interneten legalább egyszer valamit vásároltak megoszlása életkor szerint, a válaszadók százalékában.

Válaszadó jellemzője

15-17 éves

18-29 éves

30-39 éves

40-49 éves

50 éves és idősebb

Vásárolt már

6

36

25

20

4

Tervezi a vásárlást

11

40

20

15

5

Heavy user (hetenként többször interntező)

15

38

17

17

7

Alkalmanként internetező

18

31

15

15

6

Hozzáféréssel rendelkező

18

28

14

17

12

Teljes népesség

4

12

12

20

42

(Forrás: Magyar Online Monitor)

A kutatás kitér arra is, hogy mi tartotta vissza azt, aki még nem próbált meg interneten vásárolni: a válaszadók egyharmadánál a bizalom, 5-5 százalékánál pedig az újító kedv, illetve az internethez való hozzáférés lehetősége hiányzik.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

[origo] Vásártér

Netsurvey

Nem hiányzik a könyvtárából?

E-business - Stratégia vállalati felsővezetőknek