Lengyelország logójára csak egy zlotyt költenek

Vágólapra másolva!
Hamarosan fellebbenti a fátylat az új lengyel nemzeti logóról az azt megalkotó reklámügynökség. Az államnak mindössze egy zlotyba, azaz hatvan forintnak megfelelő összegbe kerülő embléma a lengyel országimázs-stratégia szerves része.
Vágólapra másolva!

Egy lengyel zloty. Pontosan ennek a hatvan forintnak megfelelő összegért (a jelképes fizetség persze jól kalkulált befektetés a cég számára) vállalta tavaly augusztusban a Corporate Profiles DDB, Lengyelország egyes számú reklámügynöksége a csaknem 40 milliós ország hivatalos logójának kidolgozását.

A cél egyértelmű volt: olyan országszimbólum megalkotása, amely konzisztensen képviseli az unióba törekvő, fejlett és modern Lengyelországot, s amely véget vet az országot övező negatív sztereotípiáknak, a "lengyelpiac-imázsnak". A hírek szerint az új embléma felfedése immáron küszöbön áll, a világszerte ténykedő DDB Worldwide lengyel leányvállalata állítólag megalkotta a művet.

A lengyel nemzeti logó persze maga is bevált előképeket követ: emlékezetes például Spanyolország "Espańa" emblémája, amely jelentősen hozzájárult a posztfrancóizmus bélyegétől szenvedő ibériai ország, "a napfény, a borok és az innováció hazája" imázsának kialakulásához.

Ugyancsak ebbe a műfajba tartozik Ciprus és Törökország rendkívül sikeres országmarketingje a maga színes és könnyen felismerhető emblémáival, amely azonban elsősorban turisztikai célokat szolgál. Lengyelország esetében ennél ugyanakkor többre van szükség. Ahogy a Financial Times írta hétvégi számában: itt bizony az egész országot kell újrapozicionálni. Itt márkát, mégpedig az eddiginél eladhatóbb márkát kell alkotni.

(Magyar Hírlap)

Korábban:

Élénkül a lengyel gazdaság
(2002. június 21.)