Az egészségügyi és szociális területen 220 ezer személyt érint a béremelés, amelyből az érintettek nem azonos arányban részesülnek. Az egészségügyben a béremelés elsősorban az orvosoknak, illetve a felsőfokú végzettségűeknek kedvez, itt a 70-80 százalékos növekmény sem ritka. Az alacsonyabb iskolai végzettségűek körében a béremelés elmaradhat az átlagos 50 százaléktól. A béremelés végrehajtásához több mint 9 milliárd forint szükséges, amelyet az egészségbiztosító a továbbiakban is havonta utal az intézményeknek és az érintett vállalkozásoknak.
A közoktatási ágazatban mintegy kétszázhúszezer foglalkoztatottat érint a közalkalmazotti béremelés. A pedagógusok körében átlagosan 50 százalékos emelést jelent, a nem pedagógusok körében 0 százaléktól 100 százalékig terjed Borbáth Gábor a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke elmondása szerint. Az emeléshez szükséges összegekről július elején kezdődtek a felmérések, a pontos összeget egyelőre nem lehetett felmérni, mivel például a túlórákra vagy a helyettesítésekre csak év közben derül fény.
A közgyűjteményi és közművelődési dolgozók körében közel 50 ezer főt érint a béremelés, szakszervezeti források szerint az ő bérmegállapodásuk a legjobb az összes ágazati megállapodás között. Az itt dolgozó diplomások esetében a tényleges béremelés jóval meghaladja az 50 százalékot, sőt elérheti a 70-80 százalékot is.
A belügyi dolgozók a közalkalmazotti béremelés vesztesei. E terület bértáblája ugyanis csonka, a felső kategóriákban alig található munkavállaló, mivel a magasabb képzettségű és beosztású munkavállalókat ebben az ágazatban a köztisztviselői státus illeti meg. A belügyisek átlagos béremelése 37,5 százalék.
Az intézményi vezetőknek kell gondoskodniuk arról, hogy a bérre fordítható keretből valamennyi közalkalmazott elérje az új bértábla által megszabott fizetési határokat, differenciálásra pedig csak a megmaradó összeget lehet felhasználni.
A fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összege forintban, valamint a fizetési fokozatokhoz tartozó legkisebb szorzószámok:
Fizetési fokozatok |
Fizetési osztályok | |||||||||
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |
I |
J | |
1. |
50 000 |
56 000 |
58 000 |
60 000 |
70 000 |
100 000 |
105 000 |
107 500 |
120 000 |
132 500 |
2. |
1,03 |
1,04 |
1,04 |
1,04 |
1,04 |
1,04 |
1,04 |
1,06 |
1,06 |
1,06 |
3. |
1,06 |
1,08 |
1,08 |
1,08 |
1,08 |
1,08 |
1,08 |
1,12 |
1,12 |
1,12 |
4. |
1,09 |
1,12 |
1,12 |
1,12 |
1,12 |
1,12 |
1,12 |
1,18 |
1,18 |
1,18 |
5. |
1,12 |
1,16 |
1,16 |
1,16 |
1,16 |
1,17 |
1,17 |
1,24 |
1,24 |
1,24 |
6. |
1,15 |
1,20 |
1,20 |
1,20 |
1,20 |
1,22 |
1,22 |
1,30 |
1,30 |
1,30 |
7. |
1,18 |
1,24 |
1,24 |
1,24 |
1,24 |
1,27 |
1,27 |
1,36 |
1,36 |
1,36 |
8. |
1,21 |
1,28 |
1,28 |
1,28 |
1,28 |
1,32 |
1,32 |
1,42 |
1,42 |
1,42 |
9. |
1,24 |
1,32 |
1,32 |
1,32 |
1,32 |
1,37 |
1,37 |
1,48 |
1,48 |
1,48 |
10. |
1,27 |
1,36 |
1,36 |
1,36 |
1,36 |
1,42 |
1,42 |
1,54 |
1,54 |
1,54 |
11. |
1,30 |
1,40 |
1,40 |
1,40 |
1,40 |
1,47 |
1,47 |
1,60 |
1,60 |
1,60 |
12. |
1,33 |
1,44 |
1,44 |
1,44 |
1,44 |
1,52 |
1,52 |
1,66 |
1,66 |
1,66 |
13. |
1,36 |
1,48 |
1,48 |
1,48 |
1,48 |
1,57 |
1,57 |
1,73 |
1,73 |
1,73 |
14. |
1,39 |
1,52 |
1,52 |
1,52 |
1,52 |
1,62 |
1,62 |
1,80 |
1,80 |
1,80 |
Az 1992. évi XXXIII. törvény 1. számú melléklete
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Állás - az Üzleti Negyed rovata
Korábban:
Ellenőrzik a béremeléseket
(2002. szeptember 25.)