Egyre népszerűbbek a lakás- és házbiztosítási konstrukciók

2002.11.18. 18:15

Az elmúlt másfél év markáns hazai gazdasági folyamatai természetesen a biztosítási szektor idei és középtávon várható alakulására is hatással vannak. Ezek közül kiemelésre érdemes a háztartások jövedelmi helyzetének hosszabb ideje jelentős javulása. Ennél azonban még fontosabb az utóbbi egy-másfél év dinamikus reálkereset növekedése által is támogatottan a lakosságnak a középtávú életkilátásokra vonatkozó kedvező várakozásai, melyeket az utóbbi hónapok kedvezőtlen foglalkoztatottsági adatai sem tompítottak - derül ki az MKB elemzéséből.

A kedvezőbb jövedelmi folyamatok közvetlenül is komoly potenciált jelentenek a biztosítási termékek értékesítésében (élet, nyugdíj, utazási típusú biztosítások) miközben más, például banki finanszírozási termékek igénybevétele új, de egyre növekvő súlyú elemként fokozódó mértékben indukál biztosítási termék-igénybevételt. Ez középtávon maga után vonhatja az ügyfélkörök, értékesítési kapcsolatok, termékkapcsolatok átalakulását, a biztosítási és egyéb pénzügyi piaci szereplők közeledését. A fentiekben jelzett lakossági folyamatok elsődlegesen a nem életbiztosítási szegmens középtávon gyorsabb növekedését vetítik előre, legalábbis addig biztosan, amíg a lakossági eladósodási folyamat a jelenlegi dinamikával zajlik, utána várhatóan újra erőre kap ez az üzletág.

A biztosítási piac mozgásait nem csak a piaci szereplők tényszámainak elemzésében érhetjük tetten. A legfrissebb piackutatási adatok szerint is világosan várható egy erőteljes eltolódás a biztosítással még nem rendelkező, de azt tervező ügyfeleknél a lakás és házbiztosítás többi termékhez képesti szándékolt igénybevétele tekintetében. Kisebb mértékű, de a jövőre nézve szintén fontos eltolódás körükben a vegyes életbiztosítás, nyugdíjbiztosítás, mint hosszú távú öngondoskodási motívum előretörése.

1995 után először 2001-ben történt meg, hogy a biztosítási díjbevételek hazai bővülése elmaradt a GDP bővülésétől, az úgynevezett biztosítási penetráció nem nőtt. Ebben szerepe volt az életág visszaesett teljesítményének. Ez azt is jelenti, hogy változatlanul elvben két-háromszoros a GDP arányos bővülési potenciál, attól függően, hogy a penetrációt Portugáliához, illetve az EU átlagához viszonyítjuk.

A 2002. évre vonatkozóan eddig rendelkezésre álló adatok mindenesetre a 2001-esnél kedvezőbb összképet sugallnak, azaz a penetráció újbóli növekedését vetítik előre. A biztosítótársaságok 2002. második negyedéves díjbevétele 244,12 milliárd forintot tett ki, amely az előző év azonos időszakához képest 20,3 százalékkal nagyobb összeg. A díjbevétel 40,57 százaléka az életági szerződésekből, további 59,43 százalék a nem-életági szerződésekből adódott.

Az életbiztosítások súlya az összbevételből a korábbi évek emelkedő tendenciájától eltérően 2001-ben csökkent, a 2000. évi 46,2 százalékról 41,7 százalékra. Statisztikák szerint, az egy évvel ezelőttihez képest magyar lakosság mintegy 6 milliárd forinttal kevesebbet áldozott életbiztosításokra. Az elmúlt évek növekedési ütemét tekintve tehát a tavalyi a legrosszabb év volt.

Az életbiztosítások piaci pozíciójának erősítését támogatja az a tény, hogy a biztosításokhoz kapcsolódó adókedvezmény mértéke - a kormány tervei szerint - a következő évtől kezdődően emelkedni fog, hiszen az adóévben életbiztosításra befizetett díjnak az előző évit meghaladó része - az egyébként is igénybe vehető 20 százalékos adókedvezményen felül - további 10 százalékos kedvezmény igénybevételére jogosít. A kedvezmény felső értékhatára 100 ezer forintra emelkedik az eddigi 50 ezer forintos határ helyett.

Nem életbiztosítási ágon elsősorban a gépjármű- és a vállalkozási biztosítások szegmensében volt dinamikus a növekedés, igaz ez utóbbiban alacsony bázisról. 2002. második félévben a tendencia folytatódása várható, bár a gépjárműpiacon idén tapasztalt kiugró növekedés mérséklődése várható jövőre.

A koncentráció az életágon tovább oldódik, itt a verseny lényegesen erősebb. Jóllehet a vezető pozíciók még nem veszélyeztetettek, a legnagyobbak változatlanul az Allianz Hungária, a Generali-Providencia, az ÁB-Aegon, és a Nationale Nederlanden. Az elmúlt évek dinamikája a középméretű szereplők pozícióváltását vetítheti előre középtávon.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

MKB