Kevesebb külföldi, több magyar a Balatonon

Vágólapra másolva!
A Balatonnál 4 százalékkal csökkent a külföldi, de 12 százalékkal nőtt a belföldi vendégek száma idén az első nyolc hónapban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest - hangzott el a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság (BRIB) ülésén szerdán.
Vágólapra másolva!

A Balatonnál 4 százalékkal csökkent a külföldi, de 12 százalékkal nőtt a belföldi vendégek száma idén az első nyolc hónapban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest - hangzott el a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság (BRIB) ülésén szerdán, Csopakon.

Tóth Béla, a Balatoni Regionális Turisztikai Projekt Iroda igazgatója elmondta a nyolc hónap alatt összesen 830 ezer vendéget fogadtak a tópart kereskedelmi szálláshelyein; 39,3 százalékuk külföldi, 60,7 százalékuk belföldi vendég volt. Hozzátette, az idén augusztus végéig öt százalékkal volt több vendég, mint a 2004 hasonló időszakában.

Az igazgató hangsúlyozta, a nyolc hónap alatt a vendégek összesen 3 millió 512 ezer vendégéjszakát töltöttek el a balatoni szálláshelyeken. A külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma az előző évihez képest nyolc százalékkal csökkent, míg a hazai turistáké 6,8 százalékkal nőtt. Megjegyezte, az 1-8 havi adatok alapján a balatoni vendégéjszakák száma összességében 1,8 százalékkal kevesebb volt, mint 2004-ben.

Tóth Béla rámutatott arra is, hogy a Balaton fő külföldi vendégkörét kitevő német turisták száma idén 7,5 százalékkal csökkent a múlt évihez képest (augusztus végéig összesen 158 ezren érkeztek a tópartra), de 17 százalékkal csökkent az elmúlt években még nagyobb számban érkező dán turisták száma is. Megjegyezte: 19 százalékkal esett vissza a svájci vendégek száma, nőtt viszont tizennyolc, illetve öt százalékkal a lengyel és osztrák turisták száma, valamint egy-egy százalékkal jött több holland és cseh is.

Rosta Sándor, a BRIB elnöke az ülésen hangsúlyozta: ha Budapest és a Balaton adja a turisztikai bevételek döntő hányadát - 60 százalék fölött -, akkor a támogatásukat is kiemeleten kellene kezelni, mert turizmusunknak igazán ez a két piacképes területe.

Rámutatott ugyanakkor arra is, miszerint végre "véget kellene vetni annak gondolkodásnak, hogy mindenki a saját kis termékével futkároz a piacon, amire senki nem figyel fel", hanem össze kellene fogni az önkormányzatoknak, vállalkozóknak, turisztikai szervezeteknek és a pénzek koncentrálásával közös turisztikai termékkel lenne érdemes a piacra lépniük.

Galla Gábor, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatója elmondta: az idei 5,1 milliárd forinttal szemben jövőre várhatóan csak 4,5 milliárd lesz a cég költségvetése. Megjegyezte: ezen belül a működési költségük - melyből a 20 külképviseletet és a budapesti központot "tartják el" - 1,3 milliárdot tesz ki.

A vezérigazgató közölte: a jövő évi marketing-csomagjukról november 23-án dönt majd a cég igazgatósága. Mint mondta, a 2006. évi marketing-munkájukban kiemelten kezelik Budapestet és a Balatont, valamint az egészség és a konferencia turizmust.

Közlése szerint a 2006-os esztendő a bor és gasztronómia éve lesz Magyarországon, s ennek jegyében számos vendégvonzó rendezvény lesz a Balatonnál is.

Galla Gábor végül elmondta: nemrég fejeződött be egy belföldi közvélemény-kutatásuk - az összegzett eredményt a jövő év elején adják közre -, de az máris egyértelmű, hogy a magyarok nagyon szeretik a Balatont, szívesen üdülnek ott; ugyanakkor a tó jó hírének, turizmusának egy-egy kereskedelmi televízió és bulvárlap nagy károkat is okozott.