Vágólapra másolva!
Lényegesen kevesebb lesz az idei magyar meggytermés, mint azt korábban a szakértők várták: 47-50 ezer tonna gyümölcsre lehet számítani - írja a Napi Gazdaság.
Vágólapra másolva!

A meggyszezon igen kedvező előzményekkel indult, hiszen mind a konzerv-, mind a fagyasztott és koncentrátumkészletek kifogytak - derül ki a Németországi Zöldség-Gyümölcs Választmány Gyümölcs Szakbizottsága, a magyar FruitVeB Gyümölcstermelői és Tész-főbizottsága és a Lengyel Gyümölcstermelő Szövetség elnöksége közös jelentéséből. Előzetes becslések szerint a lengyel, a magyar és a német termés az elmúlt két év átlagának felel meg.

Magyarországon a dunántúli, a Duna-Tisza-közi területek és az északkeleti termőterületek között idén is jelentős mennyiségi különbség várható. A termőterület nagyságában lényeges változás nem történt, 300-400 hektárt számoltak fel. Néhány megyében a belvíz károsította az ültetvényeket. Tavaly 33 ezer tonna meggy termett, s 2005 júniusában az ipari meggy ára 110-115 forint között, a friss fogyasztásra szánt gyümölcsé 170-180 forint körül alakult kilogrammonként. Idén előbbi már most 140-160 forint szedési módtól (kézzel, szárral szedett, rázott) függően, a friss meggy árát pedig 200 forint fölé várják a szakemberek.

Az utóbbi időszakban átrétegződött a meggypiac és bővült a gyártás: a magyar feldolgozóüzemek a hazai kompótkínálatnak már több mint a felét állítják elő. Az export legfőbb célországa továbbra is Németország - mintegy 70 százalékos részesedéssel -, de kapós a friss magyar meggy az orosz piacon is, főként az 5 kilogrammos csomagolású, az üveges, a dobozos és a fagyasztott mellett - mondja Lux Róbert, a Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács főtitkára. A szakember szerint fontos lenne, hogy ne az Európai Unió piacát osszuk fel még jobban, hanem ébresszünk fel eddig nem létező vagy szunnyadó igényeket a szlovák, a cseh, a lengyel, az ukrán kompótkészítmények mellett, elsősorban a friss, szárral szedett gyümölcs esetében. Lux szerint az új piacok megfelelő törvényi háttérrel, hazai támogatással és marketingstratégiával szisztematikusan kiépíthetők.