Új kereskedelmi stratégiát hirdetett az EU

Vágólapra másolva!
Kétoldalú nemzetközi egyezmények révén segítené az európai cégek versenyképességét, ugyanakkor elutasítja az unión belüli nemzeti protekcionizmust az Európai Unió új kereskedelmi stratégiája.
Vágólapra másolva!

Az új EU-s kereskedelmi politika lényege egyértelmű, az unión belül elvetni a protekcionizmust, kifelé pedig nagyobb nyitást és piaci aktivitást mutatni - jelentette ki Peter Mandelson kereskedelmi felelős. Utóbbit Brüsszel egyszerre képzeli el a nemzetközi kereskedelmi egyeztetések folytatásában, illetve kétoldalú (szabad) kereskedelmi egyezmények kidolgozásában. Az EU-amerikai szabad kereskedelmet illetően Mandelson nem mutatkozott túlságosan derűlátónak, viszont jelezte, hogy több ázsiai országgal el tud képzelni ilyen lépést a viszonylag közeli jövőben.

Az új stratégia részét képezi a szellemi tulajdon korszerűbb védelme, az állami piacokra jutás javítása, a dömpingellenes EU-szabályok felülvizsgálata, illetve a nem tarifális jellegű kereskedelmi akadályok további csökkentése.

Üzleti körök kedvezően fogadták az új elképzelést, amely szerintük Európában segíthet a gazdasági növekedés fokozásában és új munkahelyek teremtésében, nemzetközi szinten pedig a kereskedelmi akadályok további csökkentésében. Jogvédő szervezetek viszont arra hívták fel a figyelmet, hogy a nagyobb nyitással az unión kívüli szegény országok cégeinek még kisebb esélyük lesz felvenni a versenyt a nagy multinacionális vállalatokkal.