Az új EU-s kereskedelmi politika lényege egyértelmű, az unión belül elvetni a protekcionizmust, kifelé pedig nagyobb nyitást és piaci aktivitást mutatni - jelentette ki Peter Mandelson kereskedelmi felelős. Utóbbit Brüsszel egyszerre képzeli el a nemzetközi kereskedelmi egyeztetések folytatásában, illetve kétoldalú (szabad) kereskedelmi egyezmények kidolgozásában. Az EU-amerikai szabad kereskedelmet illetően Mandelson nem mutatkozott túlságosan derűlátónak, viszont jelezte, hogy több ázsiai országgal el tud képzelni ilyen lépést a viszonylag közeli jövőben.
Az új stratégia részét képezi a szellemi tulajdon korszerűbb védelme, az állami piacokra jutás javítása, a dömpingellenes EU-szabályok felülvizsgálata, illetve a nem tarifális jellegű kereskedelmi akadályok további csökkentése.
Üzleti körök kedvezően fogadták az új elképzelést, amely szerintük Európában segíthet a gazdasági növekedés fokozásában és új munkahelyek teremtésében, nemzetközi szinten pedig a kereskedelmi akadályok további csökkentésében. Jogvédő szervezetek viszont arra hívták fel a figyelmet, hogy a nagyobb nyitással az unión kívüli szegény országok cégeinek még kisebb esélyük lesz felvenni a versenyt a nagy multinacionális vállalatokkal.