Fitch: Pozitív kilátás Ukrajnának

Vágólapra másolva!
Stabilról felminősítést valószínűsítő pozitívra javította Ukrajna egyelőre befektetői szint alatti szuverén deviza- és beladósi osztályzatának kilátását szerdán a Fitch Ratings, a helyreálló politikai stabilitásra és az erős gazdasági növekedésre hivatkozva.
Vágólapra másolva!

A legnagyobb európai hitelminősítő londoni bejelentése szerint a pozitív kilátás a még mélyen spekulatív, "BB mínusz" külső és belső adóskockázati besorolására vonatkozik, amelyet a cég egyben megerősített. Az indoklás szerint a Fitch arra számít, hogy az ukrán gazdaság a politikai bizonytalanságok és a földgázimport januári drágulása ellenére az idén figyelemre méltó ütemben, 5,5 százalékkal fog növekedni.

Az új kormány békés augusztusi megalakulása, amelyet "elfogadhatóan tisztességes" választások előztek meg, mérföldkő volt a politikai stabilitás felé vezető úton. Jóllehet a politikai kockázat még nem enyészett el teljesen, és egyelőre korai megítélni az új kormány gazdaságpolitikáját, az kedvező jel, hogy a vezetés elkötelezte magát a 2007 eleji belépés mellett a Kereskedelmi Világszervezetbe (WTO) - áll a Fitch elemzésében.

A hitelminősítő felidézi, hogy Ukrajnának január óta 95 dollárt kell fizetnie 1000 köbméter orosz földgázért a korábbi 50 dollár helyett, de a cég szerint az ukrán gazdaság zökkenőmentesen alkalmazkodott az áremeléshez. Ez növeli a bizalmat aziránt, hogy az egyébként energiaintenzív ukrán gazdaság át fogja vészelni a 2007-re várt újabb emelést, amely után valószínűleg 130 dollár lesz az egységár, véli a Fitch.

A külső sokkhatásokkal szembeni ellenálló képesség is javult, miután a hivatalos devizatartalék 19,4 milliárd dollárra - a GDP-érték mintegy 23 százalékára - nőtt, ami 4,5 havi importfedezetnek felel meg. A Fitch Ratings becslése szerint Ukrajna likviditási rátája az idén várhatóan 112 százalék lesz, alacsonyabb ugyan a "BB" sávba sorolt szuverén kibocsátók 156 százalékos középértékénél, jobb azonban az e kategóriában osztályzott olyan szuverén adósokénál, mint Törökország (83 százalék) vagy Indonézia (98 százalék).

A működőtőke-beáramlás tavaly 7,8 milliárd dollár volt - a GDP-érték 9 százaléka -, és a hitelminősítő 2006-ra 3 milliárd dollár körüli közvetlen befektetési értéket jósol. A GDP arányában mért bruttó államadósság kifejezetten alacsony: 2005 végén 18,4 százalék volt, vagyis messze elmaradt a "BB" besorolási osztályra jellemző 45,6 százalékos középértékről. Emellett Ukrajna egyike azon mindössze négy szuverén adósnak ebben az osztályzati kategóriában, amelyek nettó külső állami hitelezői pozícióban vannak.

A Standard & Poor's, a világ legnagyobb hitelminősítője augusztusban megerősítette a nála is "BB mínusz" szintű ukrán devizaadósi besorolást, szintén arra hivatkozva, hogy a márciusi választások utáni elhúzódó politikai válság és a földgáz importárának megkétszereződése ellenére az ukrán gazdaság jobban teljesít a vártnál. Az S&P 5,6 százalékra jósolta az idei GDP-növekedés ütemét, és elemzése szerint a közvetlen külföldi befektetések mértéke és az exportteljesítmény is meghaladta a korábbi becsléseket.

A gyűlölködő politikai környezet és a társadalmi megosztottság ugyanakkor változatlanul rontja Ukrajna hitelképességét, mivel e tényezők csökkentik a gazdaságpolitika következetességét és kiszámíthatóságát - állt a nyár végi elemzésben.

Az S&P szerint a gazdaságpolitikai reformok szigorú és koherens végrehajtásának esélyei középtávon nem túl jók, ugyanakkor a hirtelen gazdaságpolitikai irányváltások kockázatai magasak. Mindemellett az idei év eddigi kedvező gazdasági eredményeit alááshatja az orosz importföldgáz további drágulása.

A "BB mínusz" hosszú futamú devizaadósi besorolás három fokozattal marad el a megszorításokkal már gyenge befektetői alapfoknak tekintett "BBB mínusz"-tól.

A térségbeli országok hosszú lejáratú devizaadósságának nemzetközi minősítése

S&P

Fitch

Moody's

Magyarország

BBB plusz

BBB plusz

A1

Csehország

A

A mínusz

A1

Szlovákia

A

A

A1

Szlovénia

AA

AA

Aa2

Lengyelország

BBB plusz

BBB plusz

A2

Románia

BBB mínusz

BBB

Baa3

Oroszország

BBB plusz

BBB plusz

Baa2

Horvátország

BBB mínusz

BBB

Baa3

Bulgária

BBB

BBB

Baa3

Ukrajna

BB mínusz

BB mínusz

B1

Észtország

A

A

A1

Lettország

A mínusz

A mínusz

A2

Litvánia

A mínusz

A

A2

Törökország

BB mínusz

BB mínusz

Ba3