Sikeres a reklámszakma önszabályozása

2006.11.15. 18:11

Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) 2006. november 14-én ünnepli alapításának tizedik évfordulóját, amely eddigi sikeres működésével bizonyította, hogy a szakmai önszabályozásnak a törvények által szabályozott világban is helye van, és a fogyasztók számára kiegészítő védelmet képes biztosítani.

Az Önszabályozó Reklám Testület 1996-os megalapításának tizedik évfordulóját szakmai konferenciával, azaz "munkával" ünnepli a közel 200 meghívott, az alapítók, a reklámszakma jelentős területét lefedő tagok - hirdetővállalatok, kommunikációs ügynökségek, médiumok és szakmai szervezetek -, a főhatóságok, valamint civil szervezetek.

A kommunikáció hatalma és professzionalizmusa mellé felelősségnek is társulnia kell - ez a felismerés vezette a reklámipar felelős vállalatait a szervezet megalakításakor. A régióban először Magyarországon fogalmazták meg és tartották irányadónak a szakma etikai kódexét, és európai mintára elsőként nálunk hoztak létre önálló szervezetet hoztak létre azzal, hogy az önszabályozás gyakorlatát megvalósítsák.

A tapasztalat azt mutatta, hogy a társadalmi érzékenység változására gyorsan kell és tud is reagálni az ÖRT, akár a 2001. szeptember 11-i események utáni események, akár a gyermekeknek szóló reklámok vagy az érzékeny termékkategóriák - dohány, élelmiszer, alkohol - reklámozásáról van szó.

Kérdéses esetben már a reklám tervezésének fázisában véleményezik a reklámokat, így a reklámok előzetes szűrése révén kevesebb problémás reklám jelenik meg. A reklámokkal kapcsolatos panaszok elbírálását a Magyar Reklámszövetséggel közös etikai bizottság végzi. A döntéseket az érintettek elfogadják, ha kell, módosítják a reklámot.

Az önszabályozás mint lehetséges alternatíva az Európai Unióban is fontos kérdés. Az Európai Parlament, az Európa Tanács és az Európai Bizottság között létrejött intézményközi megállapodás az alternatív szabályozás lehetőségeit hivatott kidolgozni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK