Felpörgette az autópályaépítést a kampány

2006.11.30. 7:22

Évek óta nem adtak át annyi autópályát, mint 2006-ban. A kampány hevében az Nemzeti Autópálya Zrt. számításai szerint összesen 177 kilométer új gyorsforgalmi utat vehettek birtokba az autósok. Az időjárás, árvíz és legfőképpen a perek hatására a legnagyobb pályaátadási láz közepette is állt az M0 körgyűrű építése. Az [origo] összeszámolta, mennyiért hol és mi épült.

Jó hatással volt a kampányév a magyar autópálya-hálózat fejlődésére. Évek óta nem adtak át annyi autópályát, mint a 2006-os évben. Összesen 177 kilométer új gyorsforgalmú utat vehettek birtokba az autósok az év folyamán.

"Több is épült volna, ha nem lett volna olyan szörnyű idén az időjárás" - mondta az [origo]-nak Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Zrt. kommunikációs vezetője. Béni szerint az időjárás elsősorban a Kőröshegyi völgyhíd építési munkálatait nehezítette meg. Az M0 továbbépítését ugyanakkor perek hátráltatták.

Ami már elkészült: 177 kilométer szakaszosan

Márciusban adták át az M7-es, Ordacsehi és Balatonkeresztúr között épült új szakaszát. A 26 kilométeres szakasszal az autópálya már majdnem végig ér a Balaton déli partján, ugyanakkor a kanizsai szakaszon az építők lassan elérik az országhatárt.

Az Alföldön megépült az M3 folytatása, az M35-ös autóút Debrecent elkerülő 12,7 kilométeres szakasza. Az M35 Görbeházától Debrecen, illetve Nyíregyháza felé ágazik el, Debrecent megkerülve a pálya az országhatárig tart majd. A Nyíregyházát elkerülő M3-szakaszt augusztusban bocsátották az autósok rendelkezésére. A közlekedési csomópontban nem csak autópálya épült: több autóutat is kiszélesítettek, a gyorsforgalmi útszakasz teljes hossza valamivel több, mint 21 kilométer.

A 2006-os év leghosszabb autópálya-szakaszát júniusban adták át. Az M6-os első szakasza, amely Érdet köti össze Dunaújvárossal, összesen 58,6 kilométer hosszú. Ez az első autópálya, amely teljes egészében PPP megoldással, vagyis állami és magántőke közös befektetésével valósult meg. Különlegessége az építkezésnek, hogy a töltések megépítéséhez a dunaújvárosi vasmű kohósalakját használták.

Évente átadott autópálya-kilométerek

 

2002

64

2003

29

2004

57

2005

20

2006

177


2007-ben is tömeges átadások várhatók

Forrás: nart.hu
Az NA Zrt térképe, a 2006-os új szakaszokat piros szín jelzi

A 2007-es évben folytatódik az autópálya-dömping. Béni Gyöngyi szerint csak az időjárás hátráltathatja az építkezést. Amennyiben minden jól alakul, a 2006-nál is több, összesen a kétszáz kilométert is meghaladó hosszúságú autópályát adnak át a forgalomnak. Az NA Zrt. szerint az átadások várhatóan augusztustól kezdődnek majd, és a téli hónapokig tartanak. Az, hogy a projektek közül mi kap majd prioritást, a GKM döntésén múlik.

Az M7-esen a Zamárdit a majdani Kőröshegyi völgyhíddal összekötő, valamint a Nagykanizsa-Becsehely közti szakaszt építik jelenleg. Ugyanakkor épül az M7-est az országhatárral összekötő M70-es autóút Tornyiszentmiklós és az országhatár közti szakasza. Az M8-on az autópályát a dunaújvárosi híddal összekötő szakaszt, valamint a várost elkerülő 51-es főút-szakaszt építik jelenleg. Ugyanakkor folytatódik az M3 közelítése a határhoz, valamint az M6 összekötése az M0-val.

Jelenleg épülő autópálya-szakaszok

Az épülő szakasz hossza

M6 Érdi tető-Dunaújváros

59 km

M35 Görbeháza-Debrecen

35 km

M3 Görbeháza-Nyíregyháza

39 km

M7 Nagykanizsa-Becsehely

17 km

M8 Dunaújvárosi Duna híd+ 51. sz. főút Dunavecse- Apostag elkerülő szakasz

5 + 9 km

M0 Keleti szektor 4.- M3

26,5 km

M6 M0-Érdi tető

11 km

M7 Zamárdi - Balatonszárszó Kőröshegyi völgyhíddal

14 km

M0 Északi szektor, Északi Duna-híd

3 km



Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK