Fitch: Magyarország jó úton, sok kockázattal

Vágólapra másolva!
A magyar kormány jó úton indult el a költségvetési konszolidációval, ennek végigvitelét azonban még mindig sok kockázat terheli, hangzott el a Fitch Ratings konferenciáján kedden. Kockázatot jelent, hogy Magyarországon nincs hiteles múltja a tartós deficitcsökkentésnek, és a költségvetési hiány alakulása szorosan összefügg a választási ciklusokkal.
Vágólapra másolva!

A legnagyobb európai hitelminősítő európai feltörekvő piaci szuverén adósminősítésekért felelős igazgatója, David Heslam, a Fitch "Sovereign Hot Spots" - Szuverén adósi forró pontok - című citybeli szakszemináriumán "ambiciózusnak" nevezte a magyar kormány által elkezdett deficitcsökkentő programot, amely nélkül szerinte a GDP-arányos magyar államháztartási hiány tavaly már a 12 százalék felé vette volna az irányt.

A Fitch Ratings illetékes igazgatója a költségvetési terv kivitelezési kockázatai közé sorolta, hogy Magyarországon "nincs hiteles múltja" a tartós deficitcsökkentésnek, mivel "egyetlen modern kori magyar kormánynak sem sikerült két évnél hosszabb ideig tartó hiánycsökkentési programot végigvinnie".

Ráadásul a költségvetési hiány kiugrásai szorosan összefüggenek a választási ciklusokkal. Ennek illusztrálására Heslam 1998-ig visszamenő grafikont mutatott be, amelyből kitűnt: a GDP-arányos hiány már az 1998-as választási évben is meghaladta a 8 százalékot, 2002-ben 9 százalék volt, tavaly pedig megközelítette a 10 százalékot.

A Fitch Ratings térségi igazgatója kiemelte, hogy Magyarország volt az egyetlen szuverén adós a térségbeli új EU-tagállamok közül, amelynek adóskockázati besorolását a cég a csatlakozás óta rontotta (az addigi elsőrendű "A mínusz"-ról a jelenlegi, közepes befektetői "BBB plusz"-ra), és szintén az egyetlen a térségben, amelynek osztályzatára a Fitch (egyébként egyedüliként a nagy nemzetközi hitelminősítők közül) negatív kilátást tart érvényben.

Arra a kérdésre, hogy a Fitch Ratings mennyire köti Gyurcsány Ferenc miniszterelnök politikai jövőjéhez a költségvetési konszolidáció sikerének esélyét, Heslam azt mondta: a miniszterelnök személye valóban az egyik vezérlő tényezője a konszolidációnak. Hozzátette ugyanakkor: inkább úgy látja, hogy Gyurcsány Ferenc politikai jövője függ a reformok sikerétől, és nem fordítva. Heslam szerint ha Gyurcsányt menesztenék, az a kudarc jele lenne.

A Fitch Ratings változatlanul 2014-et tartja a legvalószínűbb dátumnak Magyarország euróövezeti csatlakozására. Magyarország ezzel az utolsó lenne a négy nagy közép-európai EU-gazdaság közül: a Fitch előrejelzése szerint Szlovákia elsőként, még ebben az évtizedben, 2009-ben beléphet a valutaunióba, Csehország 2011-ben, Lengyelország pedig 2012-ben csatlakozhat.

Heslam a forint volatilitásával összefüggő sebezhetőségi tényezők között említette a devizaalapú hitelezés mértékét. Tavaly - a november végi állapot alapján - a teljes lakossági hitelállomány több mint 40 százaléka devizatartozás volt Magyarországon; ez messze a legmagasabb arány a négy térségbeli ország között. Csehországban a devizahitelek aránya a kint lévő lakossági hitelállományhoz mérve alig haladja meg a 10 százalékot.

A világ legnagyobb hitelminősítője, a Standard & Poor's a múlt hónapban leminősítést valószínűsítő negatívról stabilra javította vissza a nála is "BBB plusz" szintű magyar szuverén devizaadós-osztályzat kilátását, vagyis levette a napirendről Magyarország leminősítését.