Keletre hajtja a szigor a dohánymultikat

Vágólapra másolva!
Európa egyre több országa tiltja a dohányzást a nyilvános zárt helyeken. Ennek és a felvilágosításnak köszönhetően a nyugati világban stabilan csökken a dohányosok száma, amit persze az óriási tőkével és lobbi-potenciállal rendelkező dohánymultik nem néznek tétlenül. A nagyvállalatok változatos eszközöket vetnek be annak érdekében, hogy Európában kieső bevételeiket a fejlődő országok piacain pótolják.
Vágólapra másolva!

Július elsején lépett életbe Angliában a zárt nyilvános helyiségekre vonatkozó dohányzási tilalom, amely így már egész Nagy-Britanniában érvényes. A brit dohányosok többé nem gyújthatnak rá a kedvenc pubban vagy bárban, ezért az ember úgy vélné, hogy a cigaretta-eladások a szokásos csökkenés helyett most erőteljesebben esnek. Az Egyesült Királyság nagy dohánycégei viszont azt állítják, hogy minden korábbi tiltás csupán átmenetileg erősítette fel az amúgy tendenciózusan 2-3 százalékos fogyasztáscsökkenést, és azt várják, hogy ezúttal is ez ismétlődik majd meg. A számok részben őket igazolják.

Írország - a világon elsőként - 2004 márciusában vezette be a zárt nyilvános helyeken való dohányzás tilalmát. A tapasztalat szerint a zöld szigeten a tiltás bevezetését követően hirtelen 5-6 százalékkal csökkentek a cigaretta-eladások, de ez azután hamarosan elenyészett, és az adatok ismét visszaálltak az éves szinten 2-3 százalékos csökkenésre - mondja egy dohányipari elemző. Míg a tiltás előtt az íreknek úgy 26,5 százaléka dohányzott, a tiltás bevezetése után egy évvel csak 24 százaléka, de 2005 decemberében már ismét a lakosság 25,5 százaléka füstölgött - áll az Ír Dohányzást Ellenőrző Hivatal statisztikájában. Bár kezdetben sok dohányos letette a cigarettát, vagy jelentősen csökkentette fejadagját, elkerülendő, hogy ki kelljen mozdulni a füstös szenvedélyért, sokan hamar megtanultak együtt élni a kényelmetlenséggel.

A dohányzás tiltásának nyár közepére való időzítése Angliában nem lehet a véletlen műve - vélekedik az ABN Amro dohányipari elemzője. Míg Skóciában, a két Írországban és Walesben egyaránt tél végén, tavasz elején vezették be a szigorú tiltást, addig az angol nyárközépen valószínűleg több dohányos pub-vendég ültethető ki a sörkertekbe, aminek komoly gazdasági hozadéka lehet.

A dohányzásellenes szervezetek persze máshogy gondolják. Azt ugyan elismerik, hogy Írországban csak részsikert aratott a tiltás - már ami a dohányosok számát illeti, de úgy vélik, hogy ha azt egészségügyi kampányokkal és egyéb intézkedésekkel kombinálnák, akkor valódi és tartós csökkenés következhetne be a cigarettafogyasztásban.

Bár nyilatkozataikban optimisták, a dohánygyárak azért számolnak az európai értékesítés hanyatlásával, ugyanis már beárazták a tiltás miatti esetleges fogyasztáscsökkenést - idézi a Citigroup szakági elemzőjét a BBC. Tehát, miközben a kormányok évről-évre emelik a dohánytermékek adótartalmát, aközben most már a cégeknek is árat kell emelniük. Nagy-Britanniában például idén mintegy 10 pennyvel emelik átlagosan áraikat, ami ugyan önmagában nem sok, de több mint az éves átlag.

Forrás: MTI
Forrás: MTI

És bár Angliában megközelítően 4,1 font adót és illetéket tartalmaz az átlagosan 5,5 fontos dobozonkénti ár, vagyis úgy tűnhet, hogy a dohánycégeknek nincs túl nagy profitrealizálási lehetősége, valójában egy doboz előállítása átlagosan mindössze 15 pennybe kerül nekik. Így aztán egyes nagy dohánycégek a brit szigetek leghatékonyabb vállalatai közé tartoznak. A dohánycégek tehát igen rugalmasan tudnak reagálni az eladások csökkenésére, legyen az átmeneti, vagy tartós.

A nemzetközi dohánycégeken nagy a nyomás, hogy növeljék jelenlétüket az óriási Kínában, ahol már most a világ dohányosainak egynegyede él. A nagy cigarettagyárakat a dohányzásellenes lobbi világszerte erősödő tevékenysége kényszeríti új piacokra, a külföldi dohányipari cégek óriási profitokat remélhetnek egy olyan piacon, amely idáig nagyrészt zárva volt előttük.

"Még egy kisebb piaci részesedés is igen jelentékeny dolog lenne a nagy nemzetközi dohánycégeknek" - mondja Dave Betteridge, a világ második legnegyobb dohánygyára, a londoni székhelyű British American Tobacco (BAT) szóvivője.