Portugáliában minden alkalmazott kap 13. és 14. havi járandóságot is, akár az állami, akár a magánszférában dolgozik. (Az első a nyaralásra, a második a karácsonyi bevásárlásra való.) Az árak nagyjából a magyarországinak felelnek meg, de akad olyan termék vagy szolgáltatás, amely Lisszabonban olcsóbb, mint a magyar fővárosban.
Az EU-csatlakozás utáni első 15 évben Portugália az EU-tól kapott pénzeket főleg az infrastruktúra fejlesztésére fordította, ami az oktatás, egészségügy, innováció rovására ment. A 80-as évek elején az országnak még 100 kilométernyi autópályája sem volt; ma már viszont a sztrádák hossza majdnem eléri a 3000 kilométert. Épült, illetve korszerűbb, nagyobb lett számos repülőtér, a déli Alentejo régióban hatalmas víztárolók épültek az agrártermelés kiszámíthatósága érdekében. A 600 ezer lakosú Lisszabonban az utóbbi 20 évben négy metróvonalat építettek, a hálózat folyamatosan bővül.
Az életkörülmények javulása az embereken is látszik. Lisszabonban vagy Setúbalban, Óbidosban vagy Pragalban a turistának elég tanácstalanul a térképe fölé hajolnia, s máris a segítségére sietnek lelkes helybéliek. Az idősebbek persze portugálul magyaráznak "ezerrel", ami a nyelvet nem értő idegenen a legritkább esetben segít, de a fiatalok szinte mindegyike beszéli valamilyen szinten az angolt, esetleg a spanyolt.
MTI