Mindent megdrágít a szén árrobbanása

2008.02.18. 7:26

Rekordszintre, tonnánként 145 dollárra nőtt a szén ára, ami azt jelenti, hogy 2008-ban másfél hónap alatt 17 százalékkal drágult az olaj alternatíváját jelentő energiahordozó ára - olvasható a Napi Gazdaságban.

Az ausztráliai Newcastle kikötőjében a berakodásra váró úgynevezett hőszénért - azaz hőerőművi használatra szánt szénért - már január közepén tonnánként 125 dollárt kellett fizetnie a vevőnek, ami 143 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest - idézi a The Wall Street Journal a Globalcoal piackutató cég adatait. Ebben szerepet játszott a hideg tél miatt megugrott kereslet, illetve az egyes bányabalesetek miatt kieső kínálat is.

Az éves szerződésekkel lekötött árak - amelyek április 1-jétől lépnek majd érvénybe - a vezető amerikai befektetési bankok előrejelzése szerint kétszeresükre nőnek az ezzel egyidejűleg lejáró megállapodásban szereplő értékekhez képest. Az erőművi szénért így 100-110 dollárt kell majd fizetni tonnánként, míg az acélgyártásban felhasználtért 200 dollárt. Az árrobbanás az elektromos áram és az acél drágulásán keresztül elkerülhetetlenül át fog gyűrűzni mindennek az árába.

Az emberiség szénből állítja elő energiaszükségletének 40 százalékát, az USA-ban 50, Indiában 70, Kínában 78 százalék ez az arány. Ez utóbbi országban tavaly 9 százalékkal nőtt a felhasználás. A keresletet erősíti, hogy Japán - az egyik legnagyobb importőr - teljesen felhasználta készleteit, amióta a tavaly nyári földrengés károkat okozott egyik kulcsfontosságú atomerőművében. India annak ellenére jelentős behozatalra szorul, hogy a világ egyik legnagyobb szénkészletével rendelkezik. Az USA-ban számos szénerőmű áll építés alatt, s noha ez az ország rendelkezik a világ legnagyobb tartalékával - a világkészlet 27 százaléka található itt -, növekvő felhasználása felszívja a kitermelt szenet. Kína öt évvel ezelőtt 83 millió tonnával több szenet exportált, mint amennyit importált, ám 2007-re 2 millió tonnára zsugorodott a többlet. A kieső 80 millió tonna a nemzetközi forgalom 12 százalékának felel meg. További gond, hogy Vietnam, Kína legnagyobb szénszállítója saját igényeinek növekedése miatt idén egyharmadával csökkenti exportját - értesült a Napi Gazdaság.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK