A reformokat féltik külföldön

Vágólapra másolva!
Londoni hitelminősítői elemzők szerint adóskockázati szempontból elsősorban a magyarországi reformok politikai támogatottságának csökkenése aggályos, és különösen az, hogy egy esetleges kisebbségi kormány nem tudná életbe léptetni a konszolidációs csomag teljes tartalmát.
Vágólapra másolva!

Más londoni elemzők szerint ugyanakkor "nagyon valószínűtlen" az előrehozott választások kiírása, és a koalíció jó eséllyel fennmarad. A Cityben ugyanakkor emelték a jegybanki kamatszintre vonatkozó előrejelzéseket.

A Standard & Poor's nemzetközi hitelminősítő a március eleji népszavazás óta negatív kilátással tartja nyilván a magyar szuverén adósságot. A cég európai adósbesorolásokért felelős igazgatója, Franklin Gill azt mondta: már a referendumon elszenvedett szocialista vereség után "tünetszerűen jelentkezett" a konszolidációs program támogatottságának gyengesége a politikai spektrum egészében.

Gill szerint a legutóbbi fejlemények is igazolják a Standard & Poor's azon nézetét, hogy "a politikai mezőny egyre távolabbra kerül Gyurcsány Ferenc miniszterelnök csomagjának támogatásától ... ami aggodalomra ad okot".

Arra a kérdésre, hogy egy esetleges kisebbségi kormányzás miképp befolyásolná a további érdemi kiadáscsökkentést, az S&P londoni igazgatója azt mondta: már az előtt is nagyon csekély volt az elkötelezettség az újabb kiadási oldali reformok iránt, hogy a szocialista párt népszerűsége "elkezdett 15 százalék felé süllyedni".

Kisebbségből nem lehet minden reformot végigvinni

Kisebbségi kormányzás esetén azonban a szocialista kormány "még inkább béna kacsának tűnne, és nem lenne meg a politikai támogatása ahhoz, hogy a konszolidációs csomag teljes tartalmát megvalósítsa", vélte a Standard & Poor's illetékes igazgatója.

Gill nem volt hajlandó érdemi választ adni arra a kérdésre, hogy a belpolitikai fejlemények előrehozhatják-e a döntést a magyar adósosztályzatra érvényes negatív kilátás sorsáról - a hitelminősítői gyakorlatban a kilátásrontást követheti az adósosztályzat tényleges leminősítése, vagy a kilátás visszajavítása stabilra -, de közölte, hogy az S&P elsősorban a költségvetési eredményeket fogja figyelni.

A hitelminősítő különösen szoros figyelemmel fogja kísérni a jövő évi költségvetést, azt, hogy a kormány milyen intézkedéseket tud majd végrehajtani, és milyeneket nem, mondta az S&P igazgatója.

Franklin Gill szerint a jelenlegi globális makrogazdasági háttér nem különösebben kedvező a konszolidációs csomag szempontjából, ami "elég nagy balszerencse" mind a szocialisták, mind az ellenzék számára.

Az ellenzéknek is gondot jelentene

"Ha az ellenzék kerülne hatalomra, ugyanezekkel a problémákkal szembesülne ... Orbán Viktor Fidesz-elnök eddig nem ismertette nagyon világosan, hogy mik lennének a javaslatai, nem egyértelmű, hogy az ellenzéknek vannak-e válaszai" - mondta nyilatkozatában a Standard & Poor's európai igazgatója.

Az S&P a márciusi népszavazást követően - kevesebb mint másfél évvel az előző negatív kilátás stabilra javítása után - ismét leminősítést valószínűsítő negatívra rontotta a közepes befektetői "BBB plusz" szuverén magyar adóskockázati besorolás kilátását, arra a véleményére hivatkozva, hogy a referendum gyengítette a kormány mandátumát, és ezért romlottak a tartós közfinanszírozási konszolidáció perspektívái.

A magyar adósságot szintén "BBB plusz" besorolással, de stabil kilátással nyilvántartó Fitch Ratings hitelminősítő londoni igazgatója, David Heslam azt mondta: a jelenlegi feszültség részben abból a politikai nyomásból ered, amely a szocialista párt vezetésére nehezedik a reformcsomag egyes elemeinek felvizezése érdekében.

Heslam szerint megvan a kockázata, hogy "a támogatottság összeomlása" és a márciusi népszavazás okozta megrázkódtatás nyomán a miniszterelnök és az MSZP keresi is a módját a költségvetési reformprogram felhígításának.

Arra a kérdésre, hogy milyen esélyt ad a konszolidációs csomag jelentős mértékű hígulásának, a Fitch vezető londoni elemzője mindazonáltal azt mondta: a 2008-as költségvetési kilátások "viszonylag jók", megvannak a szükséges tényezők ahhoz, hogy a deficit a 4 százalékos GDP-arányos célra csökkenjen. A kockázatok a választások közeledtével fognak növekedni, különösen, ha a jelenlegi politikai dinamikában nem lesz fordulat, mondta Heslam.