Révbe ért a Bahart

Vágólapra másolva!
Két és fél év után eldőlt, hogy mégis megkapja a 22 balatoni település a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) 49 százalék tulajdoni hányadot képviselő állami részvényeket. A települések hiába reménykedtek abban, hogy sikerül tartalékokból kifizetni a kisebbségi részvénycsomgot, mire megszületett a döntés, szinte minden település inkább támogatásra szorul, mintsem plusz pénzzel rendelkezne. Az állam egyik feltétele, hogy az érintett önkormányzatoknak kétmilliárd forintos tőkeemelést kell végrehajtaniuk négy éven belül, s ebből 576 millió forintot 90 napon belül kell átutalniuk.
Vágólapra másolva!

Már a nyáron jelentős beruházások indulhatnak a balatoni hajózásban miután pár hete Kiss Péter kancelláriaminiszter jelképesen átadta a 49 százalékos tulajdoni hányadot képviselő állami részvényeket. Az állam ugyan feltételként szabta, hogy a cég közfeladat-ellátásának - például személyhajó-közlekedés - fenntartását további minimum 10 évig garantálni kell a jelenlegi formában.Továbbá az érintett önkormányzatoknak kétmilliárd forintos tőkeemelést kell végrehajtaniuk négy éven belül, amiből 576 millió forintot 90 napon belül kell átutalniuk.

A 22 települési önkormányzat két és fél éve várja ezt a döntést, most úgy tűnik az örömbe mégis vegyül némi üröm, mert alig rendelkeznek saját vagyonnal. A konkrét szerződést majd a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. készíti és utána kell fizetni az 576 millió forintot.

Siófok ugyan az idei költségvetési tartalékát - ami csaknem 100 millió forint - biztos, hogy erre költi, de ez önmagában kevés. Balázs Árpád Siófok polgármestere az [origo]-nak elmondta, hogy 20 százalékos csomagjuk van, így a több, mint 115 millió forintot egy részét csak hitelből elő tudják teremteni. Hasonlóan hitelből szeretnének segíteni - nehogy más kezébe kerüljön - még egy-két olyan településen amelyek az 1-2 százalékos részesedésüket sem tudják kifizetni.

Indulhatnak a beruházások

Balázs Árpád szerint a részvények birtokában biztos, hogy jobb lesz a helyzet, elindulhatnak végre nagyobb beruházások, amelyek korábban a tulajdonosi szerkezet miatt zátonyra futottak. Siófok máris a felújításokra készül. A Jókai parkban, a kikötő melletti részen, valamint a Sió csatorna partján is új látványosságot szeretnének kilakítani a turistáknak. A Balatoni Halászati Zrt.-től megvásárolt területen egy halász- valamint, egy rendőrségi hajó mellett a Beloiannisszemélyszállító állandó kiállítását tervezik.

Minderre a Balatoni hajózási Zrt. csaknem 140 millió forintot költ a többit az önkormányzat állja. A tervek között szerepel még a charter hajójáratok beindítása is ehhez azonban tőkeerős cégeket várnak a települések.

A vitorlás kikötőket is fejlesztik

Ugyancsak megindul Alsóörsön a 160 férőhelyes jachtkikötő kilakítása. A beruházásba a miniszterelnöki hivatal és a Fővárosi Víz- és Csatornázási Művek is beszáll, a terület 30 százalékának ugyanis tulajdonosa a két társaság - mondta Lain Ferenc Bahart műszaki igazgatója. A csaknem 300 millió forintos beruházás felét a társaság állja.

A műszaki igazgató szerint ez azért is fontos mert a Bahart bevételeinek egyharmada a vitorláskikötők üzemeltetéséből származik. A Balatonon mintegy 10 ezer vízijármű van, s ebből 5-6 ezerre tehető a vitorlások száma. Az elmúlt hat évben a cég megduplázta vitorlás-kikötőhelyei számát, amelyek kihasználtsága tavaly átlagosan 90 százalékos volt.

Forrás: MTI

Leghamarabb 2010-től indulhat új komp a Balatonon a Fonyód-Badacsony útvonalon. A tervezett járat jelentősen révén az M7-es autópályát az északi partról az eddigi másfél óra helyett 25 perc alatt el lehet majd érni. A tervek mellett szól, hogy mindkét oldalon megoldható a kikötő megközelíthetősége. A balatoni hajózási társaság illetékese úgy vélekedett a beruházás összértéke mintegy 4-5 milliárd forintba kerül. Ebből a két szállítóhajó egyenként 800 millió forint illetve 1,2 milliárd forint. A kikötők átalakítására 500-600 millió forintot költ majd a Balatoni Hajózási Zrt.

A megvalósíthatósági tanulmány már elkészült. Egy biztos, hogy a kompkikötő nemcsak hasonló nagy forgalom lebonyolítására lesz képes, mint a szántódi, de látványos is mert egy része cölöpökre épül. A jegyárakról egyelőre nem sokat tudni, de a kompot használók jelenleg is sokallják az árakat. Fonyódon ezzel együtt tervezik a kikötő bővítését is valamint a sorompós vasúti átjáró közlekedés megszüntetését.