Szilveszterig még bírják az USA autógyárai

Vágólapra másolva!
Az amerikai autópiac júniusban 15 éves mélypontjára zuhant, a General Motors forgalma 18, a Fordé 28, a Chrysleré 22 százalékkal esett vissza. Az elemzők véleménye megoszlik arról, hogy melyik cég megy először csődbe. A General Motors és a Chrysler van a legnagyobb veszélyben, a Ford még idejében elzálogosította ovális emblémáját.
Vágólapra másolva!

A Standard & Poor's (S&P) hitelminősítő júniusban figyelőlistára tette a három legnagyobb amerikai autógyárat, méghozzá negatív kilátásokkal. Az S&P szerint a General Motors, a Ford és a Chrysler fizetőképessége megfelelő marad 2008 végéig, hiszen szerkezetátalakítást hajtanak végre, és igyekeznek költségeiket csökkenteni. Olcsóbb és kevesebbet fogyasztó autók gyártására állnak át, és az egészségbiztosítási kiadásokat is megpróbálják visszafogni a szakszervezetekkel egyeztetve. Mindez 2010-ig jelentős költségcsökkentést eredményez majd, amikor a legtöbb elemző már nyereséget vár az autógyáraktól.

2008 és 2009 nagyon nehéz lesz

Addig azonban még sokat kell kibírniuk a cégeknek, hiszen 2008-ban és 2009-ben hatalmas veszteségeket fognak előreláthatólag elkönyvelni, főleg ha minden változatlan marad az amerikai és a nemzetközi piacokon, és tovább csökken a kereslet.

Az S&P ugyan azt mondja, hogy idén még nyugodtak lehetnek az autógyárak részvényesei, tulajdonosai és hitelezői, ám néhány nagy befektetési bank már a vészharangokat kongatja a 2009-es újabb megpróbáltatások miatt. A Merrill Lynch brókerház elemzője a GM, a JP Morgan befektetési bank szakértője viszont a Chrysler összeomlását valószínűsíti a detroiti hármasból. Mások kizárják a csőd lehetőségét, de további fúziókat, márkaeladásokat és elzálogosításokat várnak az iparágban.

Még a Renault-főnök is a GM-ről beszél

A General Motors tőzsdei értéke jelenleg 6 milliárd dollár, vagyis teljes árbevételének 3 százaléka. A cég kétheti árbevételét teszi ki tehát a piaci kapitalizációja - emlékeztetett egy franciaországi konferencián Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója. Szerinte éppen ezért hamarosan "valami történni fog" az autóiparban.

A Renault-vezér a GM-nél nem a csődveszélyt tartja reálisnak, hanem inkább fúziós hullámot vár, mivel az ágazat cégei alulértékeltek. Maga a Renault például 55 százalékot veszített értékéből a tavalyi árfolyamcsúcs óta, és jelenleg 15 milliárd eurót, nagyjából 23 milliárd dollárt ér.

Az elmúlt év legrosszabb részvénye

Hogy Ghosn jóslata beválik-e a fúziókról, nem tudni, de a GM részvényei valóban mélyrepülésben vannak. Az elmúlt 12 hónapban a Dow Jones-index legrosszabbul teljesítő papírja volt a vállalat, a jelzálogválság sújtotta bankoknál is rosszabb teljesítményt nyújtva.

Pedig július elsején, kedden még 12 százalékkal emelkedtek a General Motors részvényei, mert a cég eredményei a vártnál jobbak voltak. A GM eladásai ugyanis "csak" 18,5 százalékkal csökkentek, míg a vetélytársak közül a Ford 28, a Toyota pedig 21 százalékkal esett vissza.

A Merrill vészjósló elemzése

Az értékéből egy év alatt amúgy is 72 százalékot vesztő autógyár július másodikán, szerdán 7 százalékot zuhant a tőzsdén. Ennek oka a Merrill Lynch brókerház és befektetési bank elemzője, John Murphy figyelmeztetése volt, mely szerint a GM fizetőképességének fenntartásához 15 milliárd dollárra lenne szükség készpénzben. A brókerház elemzője azt is hangsúlyozta, hogy ha tovább folytatódnak a jelenlegi tendenciák az autópiacon, akkor a vállalat csődje sem elképzelhetetlen.

A General Motors szóvivője, Renee Rashid-Merem igyekezett gyorsan megnyugtatni a kedélyeket: szerinte a cégnek elég jó a likviditása (fizetőképessége) ahhoz, hogy a 2008-as piaci visszaesést átvészelje. Azt is hozzátette: ha kell, a vállalat tovább csökkenti a költségeit.

A GM már korábban bejelentette: 12 százalékkal visszafogja az erre a negyedévre tervezett termelését, így várhatóan csak 900 ezer járművet bocsát ki. Mindez komoly váltást jelent annál a cégnél, amely nemrég még hatéves kamatmentes törlesztést ajánlgatott bizonyos modelljeihez, hogy minél több vevőt toborozzon.