Kőbányán nem elég a szex és a ló

Vágólapra másolva!
Kapaszkodnia kell Budapestnek, hogy tartani tudja a régióban nála sokkal gyorsabban fejlődő vásárvárosok növekedési ütemét. Most hatalmas fejlesztés indult a Hungexpo területén, de a riválisoknál hosszú évek óta tartósan bővül a látogatói létszám, miközben folyamatos beruházások zajlanak Brnóban, Bukarestben és Plovdivban.
Vágólapra másolva!

Budapest egyre inkább lemarad a régiós kiállítási versenyben, és ezt jól mutatja, hogy - bár nálunk is növekszik a látogatói létszám a rendezvényeken -, a Hungexpótól hiába próbáltunk részletes adatokat kapni arról, hogy pontosan miként alakul a kiállítás- és vásárszervező cég tevékenysége (néhány részadat elérhető a cég honlapján, erről keretes írásunkban számolunk be).

Titkolózik a Hungexpo az árbevételét illetően is, míg a Brnói Vásártársaság - amelynek a honlapja magyarul is elérhető - publikussá tette 2007-es forgalmát, ami 60 millió euró volt, és ami akkori árfolyamon körülbelül 15 milliárd forintnak felel meg. (Ez a magyar Hungexpo bevételeinek többszöröse lehet becsléseink szerint.)

Döbbenetes fejlődés

A balkáni konkurensek számadatai is döbbenetes fejlődésről tanúskodnak, Bukarestben és Plovdivban hatalmas érdeklődés mellett rendezik ugyanis az ipari és beruházási vásárokat, a növekedés pedig kétszámjegyű, százalékban kifejezve.

A Kőbányai Vásárváros legfőbb attrakciója az őszi vásári szezon nyitányakor - a Hungexpo honlapja szerint - egy lovas bemutató és az Erotika Kiállítás lesz. A Ló Ünnepe, vagyis az Equifest alkalmából fellép a Cadre Noir de Saumur, a Francia Nemzeti Lovasiskola is.

Szép teljesítmény

Mindez nagyon szép teljesítmény a GL Events nevű francia cégtől, amely a Hungexpo tulajdonosa, de alighanem ennél jóval többre lesz szükség a jövőben. Az Equifestet egyébként egy új kiállítási csarnokban tartják, az új G pavilon 22 millió eurós (mintegy hatmilliárd forintos) fejlesztésből készül el. Jelenleg - mint azt a Hungexpótól az [origo] megtudta -, a használatbavételi engedélyre várnak a cégnél.

Ráfért már a Kőbányai Vásárvárosra a fejlesztés, hiszen nem sok minden történt az elmúlt években a Hungexpo területén. Érezhette ezt a francia tulajdonos is, hiszen felgyorsította a G pavilon építését, és a tervezettnél egy évvel korábban próbálja most átadni az új létesítményt. A G pavilon átadásával a fedett kiállítási terület mintegy tízezer négyzetméterrel növekszik. Így az őszi BNV-t, a szeptember 18-án kezdődő Budapesti Nemzetközi Vásárt talán már erre a csarnokra is kiterjeszthetik, feltéve, hogy megkapják a szükséges engedélyeket.

Az új csarnok építésén kívül korszerűsítik az A és a D pavilont is, így összességében az elmúlt harminc év legnagyobb beruházása zajlik most a Kőbányai Vásárvárosban, amelynek hivatalos neve egyébként Hungexpo Budapesti Vásárközpont.

Erős vetélytársak

A fejlesztésekre nagy szükség van Budapesten, mert a magyar főváros háttérbe szorulni látszik a régiós kiállítási versenyben. (Mindez nem meglepő, hiszen a nemzetgazdaságok növekedési adatai is azt mutatják, hogy térségünkben lévő vetélytársaink, Szlovákia, Bulgária, Románia sokkal gyorsabban fejlődnek.)

Jó példa erre az idén nyolcvanéves a Brnói Vásártársaság (BVV, Veletrhy Brno a.s., Messe Brünn). Itt ötven éve rendezik meg térségünk egyik legnagyobb szakkiállítását, a Nemzetközi Gépipari Szakvásárt, az MSV-t.

Brno mindent visz?

A cseh-, pontosabban morvaországi Brno azonban nem csak a hagyományokra épít. Német tulajdonosa, a Messe Düsseldorf (a düsseldorfi vásártársaság) folyamatosan fejlesztette az elmúlt tíz évben a kiállítást, hipermodern csarnokokat húztak fel, és így a BVV messze a legnagyobb közép-kelet-európai vásártársaságnak számít. Piaci részesedése 30 százalékos a regionális szakvásárokat tekintve. Brnóban évente ötven témában, 40 szakvásárt rendeznek, több piacvezető a maga nemében, így az Autosalon és a már említett MSV is.

A morva város szinte minden évben rekordokat dönt, 2007-ben összesen 10 700 kiállító jelent meg itt, és több mint egymillió látogatója volt a vásárnak, 455 ezer négyzetméternyi kiadott kiállítási területen. A BVV árbevétele így elérte a már 60 millió eurót. A 2006-os adatok részletes bontásban is rendelkezésre állnak, ekkor is több mint egymillió ember kereste fel a vásárközpontot.

Folyamatosan fejlesztenek

Budapesthez hasonlóan Brnóban is építenek új pavilont mostanában: 2009-ben 23 millió eurós beruházás zajlik majd itt, bár Közép-Európában már most is a morva székváros rendelkezik a legnagyobb kiállítási területtel, 113 ezer négyzetméternyi csarnokkal és 81 ezer négyzetméternyi szabadtéri területtel.

Brnóban egyébként folyamatos volt a fejlesztés az elmúlt évtizedekben, hiszen már a kilencvenes években három új pavilon és egy új szálloda épült a vásárközpontban, illetve amellett, összesen 60 millió eurós beruházások nyomán.

Magyar résztvevők a külföldi vásárokon

A Brnói Vásárváros magyarországi képviseletétől, a BD-Expo Kft.-től megtudtuk, hogy az elmúlt években mintegy 1000 magyar szakmai látogató érkezett Brnóba, és az évi vásárciklustól függően 50-100 magyar vállalat is bemutatkozik itt 500-1000 négyzetméternyi kiállítási területen.

Brnóhoz hasonlóan dinamikusan fejlődnek a balkáni vásárok is. Szinte az összes itteni vásár magyarországi képviseletét a Mac-Line Kft. látja el, amelynek munkatársa, Azbei Kinga az [origo]-nak elmondta: jelenleg Romániában a bukaresti Romexpo területén évente 12-13 kiállításra szervezik magyar cégek részvételét, mintegy 2500-3000 négyzetméteres területen. A magyar résztvevők összlétszáma száz-százhúsz között mozog a bukaresti rendezvényen.

Az építőipari kiállításokon (Construct Expo Antreprenor, Construct Expo Ambient és Construct Expo Utilaje) statisztikái 25 százalékos növekedést mutatnak a tavalyihoz képest és 75 százalékos növekedést az első építőipari kiállításhoz viszonyítva. A résztvevő országok száma: 19-25, az összterület (külső és belső) pedig 980 ezer négyzetméter. Mindeközben a látogatók száma meghaladja a százezret, közülük a szakmai látogatók aránya 70 százalékot tesz ki.

Plovdiv is népszerű

A Bukaresti Fa- és Bútoripari Kiállításnak (Bife-Timb) 2007-es adatok szerint 551 kiállítója volt, 55 ezer négyzetméteren, 17 országból, köztük 14 magyar cég is képviseltette magát. A Bukaresti Beruházási Javak Vásáron (TIB) 2007-ben 26 magyar kiállító vett részt, 528 négyzetméteren. A TIB összesen 54 ezer 600 négyzetméteren zajlott, és 26 országból 1053 kiállító érkezett Bukarestbe. A vásárt száznegyvenezer ember kereste fel, hatvan százalékuk szakmai látogató volt Azbei szerint.

Bulgáriában hagyományosan a Nemzetközi Plovdivi Vásárközpont rendezi a legnagyobb kiállításokat. Az Őszi Beruházási Javak Vásárán 2007-es adatok szerint 49 ország 3661 kiállítója képviseltette magát, 125 ezer négyzetméteren. Az eseményt több mint 150 ezer látogató kereste fel. Plovdivban 39 magyar cég jelent meg, mintegy 500 négyzetméteres bemutatóterületen.

Bolgár források szerint a plovdivi vásár is dinamikusan fejlődik, tavaly 23 százalékkal nőtt a külföldiek által kibérelt terület például a műszaki kiállításon, az ITF-en. Az idei tavaszi nemzetközi vásáron pedig a bolgár cégek részvétele emelkedett 14 százalékkal.