Vágólapra másolva!
Öt év alatt ezer műanyagalapú autóbuszt gyártanak Kaposváron, a NABI Kft. gyárában - közölte Pais Nimród, a kaposvári gyáregység igazgatója csütörtökön, a gyárban tartott sajtótájékoztatón.
Vágólapra másolva!

A Los Angeles-i közlekedési vállalattal megkötött szerződés szerint 2010-ig 260 autóbusz szállítására vállalt kötelezettséget a kaposvári gyár, azt követően pedig 740 autóbuszra opciós megrendelése van - tájékoztatott az igazgató, hozzátéve: ezen kívül a cég vezetése több amerikai nagyvárossal is tárgyal a Kaposváron készült járművek megrendeléséről.

A gyárban jelenleg 130 fizikai dolgozót foglalkoztatnak, ám a létszám két héten belül kétszáz fölé emelkedik, ugyanis év utolsó negyedében a mostani heti két autóbusz helyett hármat készítenek - mondta Pais Nimród, megjegyezve: a kapacitás heti négy autóbusz gyártását teszi lehetővé.

Az igazgató arról is beszélt, hogy szeretnének egy, a szabványoknak megfelelő típussal az európai piacra is betörni, ezért a kaposvári gyárban ez év végéig NABI-Kaposvár néven kifejlesztik egy saját gyártású autóbusz prototípusát. A tervek szerint ebből a hazai piacon is szeretnének értékesíteni.

Ezekre a buszokra vevő lenne Kaposvár is - mondta a helyszíni bejárással egybekötött tájékoztatón Szita Károly polgármester, aki jelezte: az ősszel elindítanak egy hároméves programot, amelynek keretében egymilliárd forintot költenek a 100 százalékos önkormányzati tulajdonban lévő Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. autóbuszainak cseréjére.

A NABI kaposvári gyárát 2002. júniusában adták át, majd három év múlva bezárták. A cég vezetése akkor az okokról úgy nyilatkozott: az amerikai szövetségi közlekedési hatóság elutasította a kérelmüket, így a Kaposváron gyártott CompoBusok a továbbiakban nem mentesülnek az úgynevezett Buy American szabály alól, amely kimondja, hogy az amerikai szövetségi támogatást felhasználó közbeszerzéseknél az autóbuszok alkatrészértékének 60 százaléka egyesült államokbeli gyártóktól kell hogy származzon, és a végső összeszerelést is a tengerentúlon kell végezni.

A bezárás másik oka a jelentős forint/dollár árfolyamváltozás volt, ami miatt a társaság komoly veszteséget szenvedett el az átadást követő három évben.

Az egyedülálló technológiával készülő CompoBus termékcsalád kifejlesztésére, illetve a gyártóeszközökre, valamint a 23 hektáron megépült kaposvári beruházásra annak idején összességében mintegy öt milliárd forintot fordítottak.